Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین:

۳۳۲ هکتار از مزارع کشاورزی استان قزوین به سامانه نوین آبیاری تجهیز شد

رییس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۳۲ هکتار از مزارع کشاورزی استان به سامانه نوین آبیاری تجهیز شده است.

۳۳۲ هکتار از مزارع کشاورزی استان قزوین به سامانه نوین آبیاری تجهیز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، فاطمه خمسه روز دوشنبه در سومین جلسه هماهنگی و پیگیری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری استان قزوین با اعلام این مطلب اظهار داشت: این میزان اراضی کشاورزی تجهیز شده به سامانه نوین آبیاری در قالب ۱۴ طرح در سطح استان اجرا شده است.

وی در خصوص سهم هر یک از شهرستان‌های استان در اجرای طرح‌های اجرا شده سامانه نوین آبیاری افزود: از این میزان طرح اجرا شده، سهم شهرستان‌ قزوین ۱۸۸ هکتار، آبیک ۶ هکتار، تاکستان ۳۵ هکتار، البرز ۳۹.۵ هکتار و بوئین زهرا ۶۴.۲ هکتار می‌باشد.

به گفته این مقام مسئول  برای اجرای طرح‌های سامانه نوین آبیاری بیش از ۱۱۶ میلیارد ریال هزینه شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه به طرح‌های سامانه‌های نوین آبیاری در دست اجرا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعداد ۱۵۶ طرح در سطحی بالغ بر ۳ هزار و ۴۱۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان در دست اجرا است و به طور متوسط  حدود ۵۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و امیدواریم ظرف چند ماه آینده به مرور شاهد به بهره‌برداری رسیدن این طرح‌ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه سهمیه سامانه‌های نوین آبیاری در نظر گرفته شده برای استان قزوین در سال جاری ۵ هزار هکتار است، تصریح کرد: در صورت اجرا و تجهیز این ۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه‌های نوین آبیاری، مساحت کل اراضی باغی و زراعی استان که به روش‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند، به بیش از ۶۰ هزار هکتار افزایش خواهد یافت که این امر اتفاق بزرگی خواهد بود.

خمسه با بیان اینکه با توجه به کاهش بارندگی در سال زراعی جاری و تداوم معضل خشکسالی کشاورزان برای استفاده بهینه و بهره‌وری بیشتر از آب موجود اهتمام ویژه به اجرای سامانه های آبیاری نوین داشته باشند، یادآور شد: کشاورزان از فرصتی که دولت در زمینه کمک‌های بلاعوض برای اجرای طرح های آبیاری نوین با هدف پایداری تولید و افزایش بهره‌وری آب فراهم کرده است، استفاده کنند و هرچه زودتر نسبت به تجهیز اراضی کشاورزی خود به این سامانه‌ها اقدام نمایند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید