Iranian Agriculture News Agency

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

خشکسالی تولید گندم در قزوین را تحت تاثیر قرار داده است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: با توجه به کاهش شدید بارندگی‌ها در سال زراعی جاری نسبت به سال قبل از آن و همچنین میانگین بلند مدت، تولید گندم در سطح استان نسبت به سال گذشته با کاهش قابل توجهی مواجه شده است و این امر در کاهش خرید تضمینی گندم در مراکز خرید استان کاملا مشهود است.

خشکسالی تولید گندم در قزوین را تحت تاثیر قرار داده است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، مجید اسماعیلی صبح امروز دوشنبه در دومین جلسه کارگروه اصلی مبارزه با خشکسالی، سرمازدگی و سایر مخاطرات بخش کشاورزی استان قزوین با بیان این مطلب افزود: در ابتدای سال زراعی جاری با توجه به تامین مناسب نهاده‌های تولید از جمله بذر و کود مورد نیاز کشاورزان و همچنین افزایش حدود ۵ درصدی کشت گندم در مزارع آبی و دیم، پیش بینی می شد بیش از  ۳۵۰ هزار تن گندم از مزارع زیر کشت استان برداشت شود اما کاهش شدید بارندگی‌ها در کنار افزایش دما موجب کاهش قابل توجه برداشت و تولید محصول شده است.

وی با اشاره به اینکه در بین عوامل مؤثر بر خشکسالی کشاورزی، مقدار و پراکنش زمانی بارش عمده ترین سهم را دارد، اضافه کرد: بیشترین تاثیر کاهش بارندگی‌ها بر روی عملکرد مزارع گندم دیم استان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در سال قبل با توجه به بارندگی‌های قابل توجه، میزان تولید و برداشت گندم از مزارع استان از مرز ۳۳۵ هزار تن فراتر رفت اما در سال جاری با توجه به خشکسالی پیش بینی می‌شود تولید گندم  به ۲۶۵ هزار تن کاهش یابد.

این مسوول با اشاره به اختصاص حدود ۱۷ هزار از مزارع دیم استان قزوین به کشت عدس و نخود افزود: متاسفانه به دلیل کاهش قابل توجه بارندگی ها در پاییز پارسال و بهار امسال، پیش بینی می‌شود تولید حبوبات در استان نسبت به سال زراعی قبل بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در ادامه به نگاه حمایتی این سازمان از کشاورزان خسارت دیده اشاره کرد و گفت: با هماهنگی به عمل آمده با صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان امیدواریم بتوانیم حمایت حداکثری از کشاورزان آسیب دیده از خشکسالی داشته باشیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید