Iranian Agriculture News Agency

در وبینار تخصصی "تیلاپیا" مطرح شد:

تیلاپیا، منبع عظیمی از پروتئین با قیمت مناسب

وبینار تخصصی «تیلاپیا» امنیت قضایی، محیط زیست و توسعه پایدار برگزار شد.

تیلاپیا، منبع عظیمی از پروتئین با قیمت مناسب

به گزارش خبرنگار ایانا، عیسی گلشاهی سرپرست معاونت توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران در وبینار تخصصی «تیلاپیا» امنیت غذایی، محیط زیست و توسعه پایدار که بعد از ظهر امروز برگزار شد، تولید ماهی تیلاپیا را یک ضرورت برای کشور دانست و اظهار کرد: ماهی تیلاپیا صرفا از مواد غذایی گیاهی تغذیه می‌کند، در حالی که سایر آبزیان از نهاده‌های گران‌تر با منشأ حیوانی استفاده می‌کنند که هزینه تولید آنها را بسیار بالاتر می‌برد.

وی افزود: در صورتی که کارخانه‌های تولید خوراک اختصاصی این گونه ماهی را تولید کنند، هزینه تمام شده آن بسیار کمتر خواهد شد و قیمت آن برای مصرف‌کننده کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند و در دسترس همگان قرار می‌گیرد.

تولید 50 هزار تن ماهی تیلاپیا تا 5 سال آینده

در این جلسه، مهدی شکوری مدیرکل پرورش آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران با اشاره به این که ویژگی‌های قابل توجه این نوع ماهی از دلایل توسعه پرورش تیلاپیا در دنیا بوده است، اظهار کرد: ماهی تیلاپیا ظرفیت خوبی از نظر بیولوژیکی دارد و می‌تواند در آب‌های شور و لب‌شور رشد کند، همچنین رشد در تراکم بالا در واحد سطح و توقع غذایی پایینی دارد.

وی با بیان این که از سال 80 با هماهنگی سازمان‌های تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و محیط زیست ماهی تیلاپیا را به صنعت آبزی‌پروری کشور معرفی کرده‌ایم، ادامه داد: تحقیقات زیادی در داخل کشور در حوزه زیست محیطی انجام شد اما توفیقات در پرورش این ماهی به دلیل حاشیه‌های به وجود آمده در کشور ما نسبت به دنیا بسیار کمتر است.

شکوری در رابطه با استان‌های پرورش دهنده این ماهی تصریح کرد: اولین مزرعه پرورش ماهی تیلاپیا در سال 91- 90 در استان یزد افتتاح شد و پس از آن در 4 استان سمنان، خراسان جنوبی، یزد و قم، مزارع پرورش این نوع ماهی شروع به فعالیت کردند اما این میزان با توجه به نتایج مثبت پرورش تیلاپیا قابل قبول نیست.

وی با بیان این که میزان پروتئین تیلاپیای تولید داخل کشور 19 درصد بوده و در مقایسه با وارداتی آن 3.5 درصد پروتئین بیشتری دارد، خاطرنشان کرد: این ماهی با قیمت مناسب می‌تواند بخش مهمی از منابع پروتئینی سبد خانوار را تشکیل دهد.

مدیرکل پرورش آبزیان آب شیرین سازمان شیلات ایران اذعان کرد: میزان تولید ماهی تیلاپیا در جهان 6 میلیون تن و در ایران پس از 10 سال صدور مجوز پرورش تنها 550 تن در سال است که با برنامه ریزی های انجام شده تا 5 سال آینده به 20 تا 50 هزار تن خواهد رسید.

تامین پروتئین با کمترین هزینه برای سبد خانوار

در ادامه این جلسه، محمد پورکاظمی، رئیس گروه مشاورین مدیریت ذخایر ژنتیک آبزیان سازمان فائو اظهار کرد: در جهان 6 عامل به عنوان خطر اصلی برای تنوع زیستی در نظر گرفته می‌شود که شامل تغییر اقلیم، تخریب زیستگاه، صید بیش از حد مجاز، آلودگی‌های صنعتی، کشاورزی، شهری، احداث سدها، ورود به حریم رودخانه‌ها، عدم رعایت حقآبه آبزیان و در نهایت گونه‌های مهاجم است.

وی با بیان این که تیلاپیای پرورشی در ایران مهاجم نیست، گفت: بحث مطرح شده در مورد ماهی تیلاپیا مربوط به خطر گونه‌های مهاجم می‌شود اما گونه تیلاپیای پرورشی که در ایران مجوز گرفته تیلاپیای نیل است و با نوع مهاجمی که از آب های عراق به آب های خوزستان نفوذ کرده، متفاوت است.

رئیس گروه مشاورین مدیریت ذخایر ژنتیک آبزیان سازمان فائو تصریح کرد: متوسط مصرف سرانه آبزیان در جهان 21 کیلوگرم است که ما با توجه به جمعیت کشور برای رسیدن به این رقم باید یک میلیون و 650 هزار تن ماهی در کشورمان تامین کنیم.

وی با اشاره به این که ذخایر دریاها در حال کاهش است، ادامه داد: تامین این میزان ماهی نیازمند توسعه در بخش پرورش است که ماهی تیلاپیا می‌تواند یکی از گونه‌های پرورشی باشد.

پورکاظمی خاطرنشان کرد: قیمت یک کیلوگرم قزل‌آلا 50 هزار تومان است، در حالی که تیلاپیا می‌تواند با نصف این قیمت یعنی 25 هزار تومان به دست مردم برسد و این به معنی تامین سبد آبزیان خانوار با هزینه بسیار کمتر است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید