Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

آغاز برداشت گندم از مزارع آذربایجان غربی

پیش بینی تولید بیش از ۵۲۸ هزار تن گندم در استان

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از آغاز برداشت گندم از سطح 391 هزار هکتاراز مزارع گندم ابی و دیم استان خبر داد.

آغاز برداشت گندم از مزارع آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، اکبر کرامتی با اعلام این خبراظهارکرد: پیش بینی می شود امسال بیش از 528 هزار تن گندم در سطح استان تولید شود.

کرامتی بیان کرد:  امسال در مجموع 390هزار هکتار از اراضی زیر کشت این محصول، 90 هزار هکتار به صورت آبی و 290هزار هکتار نیز به صورت دیم کشت شده است.

وی با بیان اینکه بر اساس برآوردهای انجام شده انتظار داریم امسال شاهد خرید تضمینی 325 هزار تنی گندم در استان باشیم، افزود: متولی خرید تضمینی گندم در استان، شرکت غله و خدمات بازرگانی استان آذربایجان غربی بوده و سازمان تعاونی روستایی نیز به عنوان مباشر شرکت غله را در این زمینه همراهی می کند.

کرامتی اضافه کرد: تعداد 29 مرکز شرکت غله و خدمات بازرگانی و 35 مرکز سازمان تعاون روستایی در سطح استان اماده تحویل گندم مازاد بر نیاز زراعین استان هستند.

وی خاطر نشان کرد: تعداد عاملین تشخیص و ذیحسابی 128 نفر از همکاران سازمان جهاد کشاورزی شرکت غله و تعاون روستایی در این مراکز حضور دارند و مراکز خرید گندم همه روزه از ساعت 9 صبح لغایت 9 شب برای تحویل گندم مازاد زارعین استان دایر هستند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به قیمت اعلام شده برای خرید تضمینی گندم، ادامه داد: قیمت خرید تضمینی گندم با چهار درصد افت مفید و دو درصد افت غیرمفید و حداکثر با دو درصد سن زدگی مبلغ 50 هزار ریال تعیین شده است.

کرامتی با بیان اینکه  هماهنگی های لازم با نیروهای انتظامی صورت گرفته تا از خروج گندم تولیدی به سایر استانها جلوگیری شود، تصریح کرد: خرید تضمینی گندم همزمان با برداشت این محصول استراتژیک در آذربایجان غربی از یکم تیر ماه آغاز شده و طی روزهای گذشته تا کنون نیز 17 هزار تن گندم به مراکز خرید تضمینی گندم تحویل داده شده است .

 این مسئول با بیان اینکه برداشت گندم در استان به صورت مکانیزه انجام می گیرد، ادامه داد: برای این منظور یک‌هزار و 126دستگاه کمباین بومی و174 دستگاه کمباین مهاجر و حدود دو هزار و 500 دستگاه دروگر برای برداشت غلات در استان به کار گرفته شده است.

کرامتی با بیان اینکه پرداخت بهای گندم خریداری شده توسط بانک های عامل پرداخت می شوند، اعلام کرد: بانک عامل در این زمینه بانک کشاورزی استان است که مقرر شده بهای گندم در کوتاه ترین زمان ممکن پرداخت شود.

وی با بیان اینکه امسال بر اساس برآوردهای انجام شده،  ده درصد تولید گندم در استان نسبت به سال گذشته کاهش یافته است، افزود: کاهش بارندگی و پراکنش نامناسب، گرم شدن هوا و وزش بادهای گرم وخشک ، قدرت پایین خرید کشاورزان و قیمت بالای نهاده ها از جمله دلایل کاهش تولید این محصول در استان به شمار می رود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید