Iranian Agriculture News Agency

برگزاری چهاردمین جلسه هم اندیشی قارچ خوراکی

چهاردهمین جلسه هم اندیشی افزایش بهره وری صنعت پرورش قارچ خوراکی با حضور قائم مقام سازمان ، معاون بهبود تولیدات گیاهی ، مشاور رئیس سازمان در امور تولیدات گیاهی ، مدیران باغبانی و ترویج ، تولید کنندگان قارچ و محققین مرکز تحقیقات روزپنجشنبه سوم خرداد در سالن جلسات برگزارشد.

برگزاری چهاردمین جلسه هم اندیشی قارچ خوراکی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، در این جلسه هایده وحیدآفاق، کارشناس مسئول گلخانه و قارچ سازمان در خصوص موضوعاتی چون وضعیت موجود پرورش قارچها خوراکی در استان، تعیین اهداف برنامه توسعه واحد های مرتبط با فعالیت صنعت قارچ خوراکی تا افق 1404، بازنگری زنجیره مدون ارزش قارچ خوراکی دکمه ای ، انعقاد تفاهم نامه 4 جانبه همکاری ، برگزاری جلسات هم اندیشی و بازدیدهای میدانی از مراکز تولید قارچ خوراکی و تفاهم نامه همکاری وزارت دفاع و سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی،  توضیحاتی ارائه کرد. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی در این جلسه اظهار داشت: 311 واحد تولید قارچ به ظرفیت 12 هزارو 450 تن در استان فعالیت دارند.

غلامحسین ساربان افزود: بیش از 10 هزارتن از این تولید توسط واحدهای بزرگ و پیشرفته تولید می شود و ظرفیت اسمی تولید قارچ خراسان رضوی 18 هزار تن است.

وی ادامه داد: میزان تولید قارچ در هر متر مربع 18 کیلوگرم است که با افزایش بهره وری تا 28 کیلوگرم نیز قابل برداشت می باشد.

قائم مقام سازمان نیز در این جلسه گفت:  مشکلی اساسی نبود متولی مشخصی در حوزه قارچ است و در این رابطه باید برنامه ریزی شده تا همه زیر چتر یک متولی مشخص کار کنند و مواردی مانند آموزش ، نظارت برواحد های تولیدی و تامین مواد اولیه و... توسط این متولی پیگیری شود.

جواد اسماعیلی افزود: خوشبختانه زنجیره ارزش در حوزه قارچ تشکیل داده و حلقه های کاری موجود باهم هماهنگ شده است، باید در راستای هوشمند سازی بخش کشاورزی کار کنیم و برای هر حلقه نقش ها و وظیفه مندی هایی تعیین کنیم تا حلقه مربوطه در برابر آن پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: ما برای برنامه ریزی به اطلاعات دقیقی نیاز داریم در این زمینه مشکلات احصا و اولویت بندی شده است.

وی با اشاره به تفاهم نامه با وزارت دفاع بیان کرد : می توانیم از طریق این تفاهم نامه مشکلات قارچ را مرتفع کنیم ، از انرژی های نو و پاک استفده کنیم و  از  امکانات بخش خصوصی در جهت هوشمند سازی استفاده کنیم.  

قائم مقام سازمان برموضوعاتی نظیر نظارت برواحد های تولید قارچ و استفاده از ضایعات کشاورزی در حوزه قارچ تاکید نمود.

مشاور رئیس سازمان نیز در امور تولیدات گیاهی نیزدر این جلسه ضمن تاکید برموضوع  تعیین  متولی در حوزه قارچ  اظهار داشت: باید کار را به بخش خصوصی و تشکلها واگذار کنیم و نظارت نیز توسط سازمان انجام گیر، ما برای رفع مشکلات نیاز به انسجام داریم.

مسعود وجدانی افزود: انجمن صنفی تولید قارچ می تواند این انسجام را انجام دهد و لازم است در این راستا جلسه ای با انجمن برگزار شده و توانمندیها  و اقداماتی که تاکنون انجمن انجام داده مشخص شده و انجمن اعلام کند که چه کارهایی را می تواند برعهده گیرد تا سازمان تصمیم گیری کرده و حمایت لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به تفاهم نامه بین سازمان و وزارت دفاع گفت: سازمان اتکا برای استفادده تشکلها و مجموعه های بخش کشاورزی  از 35 جایگاه فروش اتکا در سطح استان و یا حتی سطح کشور  و بستن قرارداد در این زمینه اعلام امادگی نموده است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید