Iranian Agriculture News Agency

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین:

زنان روستایی قزوین کشت زعفران را آغاز کردند

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین گفت: زنان روستایی این استان با حضور در کارگاه عملی کشت زعفران و فراگیری اصول اولیه کشت آن، کشت این محصول ارزشمند را در مزارع خود آغاز کردند.

زنان روستایی قزوین کشت زعفران را آغاز کردند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان قزوین، ساروخانی مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی این سازمان با اعلام این خبر افزود: در راستای طرح توانمند سازی زنان روستایی و عشایری بر اساس زنجیره ارزش گیاهان دارویی، هفته گذشته یک دوره کارگاه آموزش عملی" کشت زعفران" توسط واحد زنان روستایی این مدیریت هماهنگی ترویج و با همکاری معاونت آموزشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در محل سایت گیاهان دارویی این مرکز برگزار شد.

وی افزود: در این کارگاه آموزشی که با حضور بیش از ۲۰ نفر از زنان روستایی استان برگزار شد، شرکت‌کنندگان به صورت عملی با اصول کشت زعفران شامل شاخص‌های انتخاب پیاز سالم زعفران، انواع روش‌های کشت و انتخاب بهترین روش کشت، نیازهای غذایی، تاریخ مناسب کاشت، نحوه داشت، مدیریت آبیاری، سیکل زندگی، روش و زمان مناسب برداشت محصول و روش‌های مختلف خشک کردن زعفران آشنا شدند.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: با هماهنگی واحد زنان روستایی این مدیریت و مشارکت زنان روستایی شرکت کننده در دوره مذکور، پیاز زعفران مرغوب و مورد تایید مرکز تحقیقات، از شهرستان تربت حیدریه خریداری و جهت کشت در اختیار زنان روستایی قرار گرفت و آنان با توجه به فراگیری اصول کشت زعفران، نسبت به کاشت پیاز آن در مزارع خود اقدام کردند.

ساروخانی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اجرای طرح‌های توانمندسازی جوامع روستایی بویژه زنان را در اولویت‌های خود دارد، تصریح کرد: اجرای این طرح‌ها با تقویت روحیه خودباوری زنان روستایی می‌تواند زمینه‌ساز تغیرات  مثبت اقتصادی و اجتماعی در روستاها شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید