Iranian Agriculture News Agency

فتحی در گفتگو با ایانا خبر داد:

تعریف قوانین مربوط به کمبود آب نیازمند تصمیم گیری های بالادستی در استان است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: تعریف قوانین مربوط به کمبود آب نیازمند تصمیم گیری بالادستی در استان است.

تعریف قوانین مربوط به کمبود آب نیازمند تصمیم گیری های بالادستی در استان است

 اکبر فتحی در حاشیه جلسه مدیران ارشد شرکت آب منطقه ای و جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی در ارتباط با لزوم هماهنگی بخش آب و کشاورزی گفت: بخش آب و کشاورزی دو بخش لاینفک و جدا نشدنی اند و اطاله زمان در هماهنگی این دو مانع پاسخگویی به مشکلات خواهد بود و در شرایط بحرانی با بوروکراسی زاید اداری به تشدید مشکلات خواهد انجامید.

وی در مورد مدیریت بخش آب با اشاره به این امر که مدیریت این بخش از استانی به حوضه ای تغییر یافته گفت: موضوع مدیریت بخش آب پیچیده و دشوار است و با هماهنگی تنها چند شهرستان قابل حصول نمی باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به مقاومت ها و مشکلات استان های حوضه آبریز در وجود و تبعیت از قوانین و قواعد تاکید نمود: این تبعیت در گرو داشتن اطلاعات کافی در مورد حیطه عمل می باشد.

وی بهره برداران اراضی دارای حق آبه را جزو حق آبه داران مجاز دانسته و از آنجایی که طبق مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه تبدیل اراضی دیم به آبی ممنوع می باشد، لذا بر شناسایی این گونه اراضی تاکید نموده و گفت: پرونده های ارجاعی به مقامات قضایی می بایستی با استناد به مصوبات هیئت دولت پیگیری گردد.

 فتحی بر تعمیم موضوع کمبود آب به سطح استانداران و نمایندگان مجلس تاکید نموده و گفت: در سال جاری حجم آب تحویلی از شهید کاظمی به 37 میلیون مترمکعب کاهش یافته که با فرض تداوم این روند در یکی دو سال آینده عملاً به جنگ آب بین استانی منجر خواهد شد لذا این مشکل که قابلیت تبدیل به کشمکش سیاسی و اجتماعی را دارد باید به عنوان یک معضل در سطح استانی مطرح گردد تا بتوان به تفاهمی بین استان ها دست یافت.

وی در ارتباط با وضعیت مصرف آب کشاورزان گفت: اگر با مشکل کم آبی مواجه نبودیم، همه کسانی که نیاز به آب داشتند می توانستند از آن استفاده کنند، اما در شرایط کم آبی فقط کشاورزانی که حق آبه دارند مجاز به استفاده از آب و آن هم به اندازه تعیین شده خواهند بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ارتباط با آبیاری تحت فشار گفت: اینگونه نیست که این طرح باید در مناطقی که با کم آبی مواجه است، اجرا شود، بلکه برای این طرح باید آب مطمئن وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: تا مادامی که وجود آب در منطقه پایدار و قابل اطمینان نباشد، سرمایه گذاری برای این طرح اشتباه و زیان ده خواهد بود اما این طرح در صورتی که محقق شود موجب صرفه جویی و استفاده بهینه از آب خواهد بود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید