Iranian Agriculture News Agency

کوهدانی پیش بینی کرد:

احیا و مرمت 120 کیلومتر قنات در سال 1400

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاوری استان مرکزی گفت: در سال 1399 با توجه به اعتبارات تخصیصی میزان 20 کیلومتر از قنوات استان باز سازی و مرمت شده است که با توجه به اعتبارات ابلاغی در سال 1400، پیش بینی می شود به میزان 120 کیلومتر از قنوات استان را بتوان مرمت و بازسازی کرد.

احیا و مرمت 120 کیلومتر قنات در سال 1400

به گزارش خبرنگار ایانا، فرزاد کوهدانی مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاوری استان مرکزی اظهار داشت: تخصیص  به موقع اعتبارمورد نیاز  جهت  تکمیل  طر ح های زیر بنایی مانند  سامانه های نوین آبیاری , احداث کانالها و مرمت ولایروبی قنوات و  فراهم سازی امکان استفاده سهل و آسان از فناوری اطلاعات به منظور توزیع خدمات دولتی به بهره برداران از جمله مسائل با اهمیت در سالجاری است که در راستای تحقق اهداف پیش بینی شده باید به آنها توجه ویژه داشت.

کوهدانی تاکید کرد: در سال گذشته و در ادامه آن در سالجاری شاهد خشکسالی بی سابقه ای در کشور هستیم که تاثیر منفی برمنابع آبی استان داشته است، بنابراین  مهمترین  اولویت  این مدیریت برای کاهش خسارت‌های ناشی از خشکسالی حفظ و حراست از منابع آب موجود، استفاده بهینه از آب  و افزایش راندمان آبیاری و افزایش شاخص بهره وری آب  است که به تبع آن  بتوان  حجم قابل توجهی از منابع آب راصرفه جویی کرد.

وی افزود: در چرخه مصرف آب،تلفات آب در مراحل مختلف انتقال، توزیع و پخش آن در سطح مزرعه صورت می‌گیرد که با اجرای پروژه های زیربنایی در  بخش کشاورزی تا حد زیادی این تلفات کاهش می یابد به نحوی که طی سنوات اخیر راندمان آبیاری در سطح استان افزایش یافته است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاوری استان مرکزی خاطرنشان کرد: از جمله راههای جلوگیری از تلفات آب و  افزایش بهره وری ، فراهم آوردن ساختار و سامانه هایی ست که به  حمایت و تسریع در انجام پروژه ها کمک کند که در این راستا و در جهت تامین اعتبارات مورد نیاز، رایزنی هایی  با معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است  و امیدواریم به  افزایش  چشمگیر اعتبارات تخصیصی سال 1400  به نسبت  سال 1399 بیانجامد.

کوهدانی بیان کرد: با توجه به مطالعات انجام شده در سنوات گذشته، از مجموع اراضی آبیزار استان میزان 162000 هکتار مستعد جهت اجرای طرح های سامانه نوین آبیاری است که تا کنون میزان 70000 هکتار از این اراضی به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده است .

وی افزود: در سال زراعی 1399 سطحی معادل  2200  به سامانه نوین آبیاری تجهیز و تحویل بهره برداران شده است و 3800 هکتار نیز در دست اجرا است که با مجهز شدن هر هکتار از اراضی استان به این سیستم ها بطور متوسط 4500 متر مکعب  در سال صرفه جویی آب انجام می شود و این امر سبب تقویت و جلوگیری از کاهش سفره های آب زیر زمینی خاوهد شد.  

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاوری استان مرکزی  تاکید کرد: با اجرای طر ح های احیاء و مرمت قنوات، آبدهی این منابع آبی حفاظت شده و  پایدار می ماند.

وی،  قنات ابراهیم آباد را به عنوان مهمترین  قنات استان مرکزی نام برد وگفت: قنات ابراهیم آباد  دارای تاریخ بیش از یک هزار سال است  و به همراه 12 رشته قنات دیگر در سطح کشور  ثبت جهانی شده است .

کوهدانی ادامه داد: مادر چاه‌ این قنات مخروطی شکل و قطر دهانه میله آن حدود یک متر و قطر محل اتصال میله به کوره به حدود 10 متر می‌رسد، مادر چاه دارای عمقی حدود 114 متر است و قنات‌ مذکور دارای 18 کیلومتر  طول بوده وآب قنات در هر کشتمان حدود 96 هکتار زمین را به زیر کشت‌ می‌برد.

به گفته مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاوری استان مرکزی، احیاء و مرمت قنوات موجب تولید آب جدید، بهره وری بهینه از آب، افزایش تولید محصولات کشاورزی  و افزایش عملکرد در محصولات زراعی باغی  می شود.

وی خاطر نشان کرد: بطور کلی تعداد 2387 قنات فعال به طول 2300 کیلومتر در سطح استان موجود است که آب مورد نیاز 18 در صد از اراضی تحت شرب استان  را تامین می کند، از مجموع قنوات فعال استان تعداد 1065 رشته  قنات در سامانه اطلاعات مکانی کشوری  قنوات ثبت شده است.

کوهدانی ادامه داد: در سال 1399 با توجه به اعتبارات تخصیصی میزان 20 کیلومتر از قنوات استان باز سازی و مرمت شده است که با توجه به اعتبارات ابلاغی در سال 1400، پیش بینی می شود به میزان  120 کیلومتر از قنوات استان را بتوان مرمت و بازسازی کرد.

وی اظهار داشت: در نتیجه اجرای پروژه های آب و خاک در سنوات گذشته 482 میلیون متر مکعب  آب در سال صرفه جویی و راندمان آبیاری از 38 در صد به 44 در صد افزایش یافته است  و همچنین شاخص بهر ه وری آب از 890 گرم  به 1210  گرم تولید ماده خشک به ازای مصرف هر متر مکعب آب ارتقاء یافته که این شاخص به عنوان یکی از شاخص های مهم برآورد میزان تولید محصول از واحد سطح به ازای واحد حجم آب مصرفی است. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید