Iranian Agriculture News Agency

خرید تضمینی گندم در چهارمحال و بختیاری از فردا آغاز می شود

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه خرید تضمینی گندم از ابتدای تیرماه در استان آغاز می‌شود، اظهار کرد: کشاورزان باید تشویق شوند گندم خود را به مراکز خرید تضمینی گندم و سیلوها تحویل دهند.

خرید تضمینی گندم در چهارمحال و بختیاری از فردا آغاز می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری ، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری با اشاره به کمبود بارش‌ در کشور، افزود: طبق اعلام آمار هواشناسی، میزان بارش‌ها در کشور حدود ۵۰ درصد کاهش داشته و این مسئله بر تولیدات زراعی و باغی استان نیز تاثیر منفی گذاشته است.

وی یادآور شد: در سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷،  واردات گندم از خارج از کشور وجود نداشت، اما از سال ۹۸، حدود ۵۰ درصد گندم مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود.

قنبری میزان مصرف گندم ایرانیان را ۱۰ تا ۱۱ میلیون تن در سال عنوان و بیان کرد: مصرف سالیانه گندم استان، حدود ۱۲۵ هزار تن است و به‌صورت ماهیانه حدود ۱۰ تا ۱۱ هزار تن گندم در چهارمحال و بختیاری مصرف می‌شود.

وی قیمت خرید تضمینی گندم برای سال‌جاری در چهارمحال و بختیاری را ۵۰۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم عنوان و بیان کرد: این محصول ۶۶۵ تومان به ازای هر کیلوگرم به کارخانه‌ها به فروش می‌رسد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد:  شرکت غله تامین‌کننده چهار کالای اساسی مورد نیاز مردم از جمله گندم، آرد، شکر، روغن و برنج است و این کالاهای مصرفی طبق دستور ستاد تنظیم بازار عرضه می‌شوند.

قنبری با بیان اینکه از خرداد تا شهریورماه هر سال، سهمیه گندم افزایش پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: سهمیه دیگر ماه‌ها کمتر می‌شود و البته این موضوع، بستگی به توزیع و نظارت نیز دارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه نظارت بر نانوایی‌ها بر عهده سازمان صمت است، یادآور شد: از لحاظ تامین آرد در استان مشکلی وجود ندارد، البته مسئله رانت و دست‌های پشت پرده همواره در این بحث وجود دارد.

قنبری تعداد مراکز خرید گندم چهارمحال و بختیاری را، ۱۵ مورد عنوان و بیان کرد: این مراکز در کل استان تقسیم شده‌اند، به‌طوری که سه مرکز در لردگان، دو مرکز در بروجن، دو مرکز در اردل، سه مرکز در شهرکرد،‌ یک مرکز در کوهرنگ، یک مرکز در بن، دو مرکز در فارسان و یک مرکز در فرخ‌شهر مستقر هستند،‌ از این مراکز یک مورد دولتی و مابقی به‌صورت فعالیت می‌کنند.

وی گفت: برای سال‌جاری پیش‌بینی می‌شود، ۳۰ هزار تن گندم خریداری شود و قرار است حدود ۹ هزار تن گندم خارجی وارد استان شود، همچنین در سال ۹۹ بالغ بر ۳۵ هزار تن گندم  در چهارمحال و بختیاری خریداری شد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی چهارمحال و بختیاری موجودی برنج استان را ۱۵۰۰ تن، موجودی شکر سفید را ۴۹۱۳ تن، موجودی شکر خام (بیشتر از خارج کشور تامین می‌شود) را ۶۳۵۲ تن و روغن تخصیصی را ۱۴۲۲ تن در استان اعلام کرد.

قنبری میزان‌ مصرف برنج کشور را، سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن بیان و تصریح کرد: یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن برنج، داخلی و مابقی آن از خارج کشور تامین می‌شود.

وی در پایان در خصوص ضدعفونی انبارهای کارخانه‌ها، تصریح کرد: ضدعفونی و سرکشی از انبارها باید محقق شود، کارخانه‌ها موظف به ساخت سیلوی استاندارد هستند،  سه مورد از کارخانه‌های استان، مجهز به انبار مکانیزه هستند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید