Iranian Agriculture News Agency

شاکری در گفتگو با ایانا مطرح کرد:

حفظ 100درصدی باغات با تامین اعتبار مقابله با خشکسالی

مشاور معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیش بینی می شود که در صورت تامین اعتبار در جهت مقابله با خشکسالی می توان تا ۱۰۰ درصد باغات و 75 درصد میوه تولیدی را حفظ کرد.

حفظ 100درصدی باغات با تامین اعتبار مقابله با خشکسالی

محمدعلی شاکری مشاور معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به بحران خشکسالی ایجاد شده در کشور، بر ضرورت ایجاد برنامه ریزی برای مقابله با این پدیده جهانی تاکید کرد و گفت: برای کنترل این پدیده جهانی و حفظ محصولات باغی کمیته خشکسالی باغبانی تشکیل شده تا کنترل، مقابله و عملیات اجرایی برای مقاومت درختان میوه طراحی و اجرا شود.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود که در صورت تامین اعتبار می توان تا ۱۰۰ درصد باغات و 75 درصد میوه تولیدی را حفظ کرد.

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بحران خشکسالی ایجاد شده در نتیجه تغییر اقلیم جهانی بوده و آنچه این بحران را شدیدتر کرده عدم آمادگی لازم برای کنترل و مقابله با آن است، افزود: پرداخت خسارت به آسیب‌دیدگان، این بحران را حل نمی‌کند و تنها یک مسکن برای بهره برداران بخش کشاورزی است.

وی تصریح کرد: برای حل این بحران باید بدون از دست دادن زمان با همراهی اساتید و کارشناسان عملیات اجرایی در امر مقابله با تغییر اقلیم انجام شود و به نوعی سرعت پیشرفت این بحران را کاهش داد.

به گفته شاکری فرسایش خاک، نابودی مراتع جنگل از جمله مشکلات ایجاد شده توسط بحران خشکسالی است.

 وی با بیان اینکه این بحران با توجه به شدت آن در مناطق مختلف کشور اثرات خود را بر پایداری تولید زراعی و باغی می‌گذارد، تصریح کرد: عمده محصولات زراعی یکساله است و میزان خسارت آن به حجم سرمایه‌گذاری، سبب نابودی محصولات زراعی در سال های بعد نخواهد شد.

شاکری یادآور شد: در محصولات باغی که حجم سرمایه‌گذاری بسیار بالا در آن وجود دارد، خشکسالی سبب خسارت بسیار سنگین برای بهره‌برداران خواهد شد و این خسارت می‌تواند ورشکستگی کامل سرمایه‌گذاران را رقم بزند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید