Iranian Agriculture News Agency

امام جمعه تبریز تاکید کرد:

جهاد کشاورزی امروز در مسیر جهاد سازندگی سابق قرار دارد

چالش های بخش کشاورزی با حمایت از این بخش مرتفع می شود

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت : شکاف فزاینده میان عرضه و تقاضای مواد غذایی باعث شده که بیلان واردات محصولات کشاورزی و مواد غذایی در سال‌های اخیر روندی شتابنده بخود بگیرد و این بخش را با چالش های جدی رو به رو سازد.

جهاد کشاورزی امروز در مسیر جهاد سازندگی سابق قرار دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل هاشم به مناسبت هفته جهادکشاورزی و27 خرداد سالروزتشکیل جهادسازندگی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) در دیدار با مدیران جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه در دهه‌های اخیر به موازات توسعه اقتصادی سهم بخش کشاورزی در اقتصاد کشور روند کاهشی داشته است گفت:  افزایش قابل ملاحظه واردات محصولات کشاورزی و غذایی در سالهای اخیر باعث شده است یکی از نقش ‌های اصلی بخش کشاورزی که تامین غذا و پاسخ گفتن به تقاضای فزاینده بوده با چالش روبرو شود.

امام جمعه تبریز افزود: گندم به عنوان محصولی اساسی در سبد غذایی جامعه پس از یک دوره کوتاه خودکفایی دوباره به یکی از مهم ترین اقلام وارداتی کشور تبدیل شده و همچنان در تامین روغن نباتی مصرفی و برنج ، نهاده‌هایی چون ذرت و جو و گوشت قرمز جزء به واردات نیازمندیم.

وی با تاکید بر اینکه باید واردات در بخش کشاورزی به حداقل برسد گفت: در فرایند توسعه اقتصادی ، بخش کشاورزی بایستی به گونه ای مورد حمایت قرار گیرد که بتواند غذا و مواد خام مورد نیاز برای تحقق اهداف تعیین شده را تولید نماید در غیر این صورت منابع ارزی مورد نیاز توسعه صنعتی باید به واردات محصولات غذایی و کشاورزی اختصاص یابد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با انتقاد از سیاست عدم حمایت و اخذ مالیات پنهان از کشاورزی گفت: برآیند این سیاست‌های دوگانه در بیشتر موارد و بویژه در مورد محصولات اساسی منفی بوده و موجبات تضعیف بازدهی سرمایه گذاری در این بخش در مقایسه با بخش های دیگر اقتصاد و کاهش انگیزه تولید را به دنبال داشته است.

امام جمعه تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه جهاد کشاورزی یکی از نهادهای اثرگذار و سودمند نظام اسلامی بوده است گفت: نقش آفرینی جهاد سازندگی در 8 سال دفاع مقدس و ساخت ابنیه های دفاعی، سنگرها و پل ها فراموش شدنی نیست از این رو باید با جمع آوری تاریخ شفاهی جنگ و رشادت های سنگرسازان بی سنگر موزه دفاع مقدس را تجهیز نماییم و این آموزه ها را به نسل آینده منتقل کنیم.

وی تاکیدکرد: جهادکشاورزی امروز در مسیر جهادسازندگی سابق قرار دارد درعرصه های مختلف کشاورزی، دامپزشکی، امور اراضی، منابع طبیعی، تحقیات کشاورزی و روابط عمومی موفقیت های قابل تقدیر و توجهی بدست آورده است.

وی با بیان اینکه هر زمان دشمن اتحاد ملی را هدف قرار داده است؛ انسجام مردم بیشتر شده است، با تاکید بر مشارکت حداکثری در پای صندوق های رأی افزود: حضور و مشارکت مردم در پای صندوقهای رأی توطئه های دشمنان را خنثی می‌کند و حتی یک رأی در انتخابات تعیین کننده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم در این دیدار با اشاره به بهره برداری از ۷۳ طرح کشاورزی استان در هفته جهادکشاورزی گفت: این طرح‌ها در حوزه‌های آب و خاک، باغبانی، صنایع تبدیلی بخش کشاورزی، شیلات و آبزیان، امور دام، زراعت و امور عشایر اجرا شده است.

 اکبرفتحی افزود: یک پروژه ملی تحت عنوان بهره برداری از۱۰ هزار هکتار شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی در قالب آبهای مرزی است که  افتتاح خواهد شد که با این اقدام حدود ۱۰هزار هکتار اراضی در شهرستانهای مرند، جلفا، خداآفرین و ورزقان تحت شبکه فرعی آبیاری و سیستم آبیاری قطره ای و بارانی در نیمه تیرماه مورد بهره برداری قرار خواهدگرفت که با این پروژه چهره منطقه از کشاورزی سنتی به کشاورزی مدرن و مکانیزه تبدیل شده است.

وی ادامه داد: همه تلاش خدمتگزاران در این سازمان در راستای تامین امنیت غذایی سالم است بطوریکه به همت کشاورزان و کارشناسان ترویج این سازمان مازاد بر نیاز استان محصولات کشاورزی تولید و روانه بازار می شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ضمن تبریک 27 خرداد، سالروز تاسیس جهاد سازندگی ، هفته جهاد کشاورزی، دهه کرامت و زادروز ولادت حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام ، به فرمان تاریخی رهبر کبیر انقلاب، امام خمینی ( ره) اشاره کرده و افزود: به فرمان ایشان جهاد سازندگی در 27 خرداد سال 1358 تاسیس شد و این روز همواره یادآور رشادت ها، دلاوری ها و فداکاری های جهادگران خواهد بود چرا که پس از تشکیل جهاد سازندگی و اقدامات این سازمان چهره کریه و ناپسند فقر و محرومیت در مدت زمان کوتاهی از روی روستاها رخت بربست و امروز جهاد کشاورزی بعد از 40 سال دنباله رو جهاد سازندگی بوده و برای محرومیت زدایی تلاش می کند.

وی به اقدامات جهادسازندگی درطول خدمت به جامعه و روستائیان اشاره کرد وگفت: ساخت مدارس، احداث وتوسعه راه ها، تامین آب شرب، بهداشت وتامین برق و مخابرات در روستاها ازاقدامات همیشه به یادماندنی جهادسازندگی می باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان افزود: جهاد سازندگی در دوران جنگ و 8 سال دفاع مقدس همواره در پی حفظ جان مردم بوده و اقدامات اثر گذاری در بخش سازندگی انجام دادند و لقب سنگرسازان بدون سنگر را از بنیانگذار کبیر انقلاب  به خود اختصاص دادند.

 فتحی با بیان اینکه امروز جهاد کشاورزی از ادغام کشاورزی در جهاد سازندگی، مسئولیت سنگینی به دوش دارد گفت: جهاد کشاورزی با ماموریت تامین امنیت غذایی جامعه سعی در انجام وظیفه خود بوده و ادامه دهنده راه جهاد سازندگی با مدیریت جهادی و روحیه جهادی است.

وی افزود: امروز 5 میلیون و200 هزارتن محصولات کشاورزی در زیربخشهای مختلف بخش کشاورزی اعم از حوزه دام و طیور، زراعت و باغبانی تولید می شود که در مقایسه با اوایل انقلاب برغم افزایش جمعیت، توانسته نیازهای جامعه را با تامین امنیت غذایی برطرف کند و این حاصل زحمات کشاورزان عزیز و روحیه جهادی همکاران در جهادکشاورزی و ادارات تابعه است.

 فتحی به اقدامات اداره کل عشایر استان در آبرسانی به مناطق روستایی و عشایری اشاره و گفت: تلاش های این همکاران بی ادعا در حوزه آبرسانی و طراحی مخازن آب و استقرار آنها در مناطق گفته شده، قابل ستایش می باشد.

وی در خاتمه به افتخارات کسب شده سازمان همچون کسب رتبه برتر در جشنواره شهید رجایی در شاخص هلی عمومی و اختصاصی ، مقام نخست اداره کل دامپزشکی استان ، مقام اول تا سوم اداره کل امور عشایر ، مقام برتر مدیریت امور اراضی سازمان ، مقام عالی هسته گزسنش و کسب رتبه برتر توسط روابط عمومی سازمان را در ارزیابی سالیانه نشان از تلاش همکاران در طول یکسال گذشته عنوان نمود و بر پشتیبانی و رفع موانع تولید در بخش کشاورزی در سالجاری تاکید نمود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید