Iranian Agriculture News Agency

با حضور وزیر جهاد کشاورزی؛

مرکز خدمات بازدیدکنندگان باغ گیاه شناسی ملی ایران افتتاح شد

در مراسمی با حضور وزیر جهاد کشاورزی، مرکز خدمات بازدیدکنندگان باغ گیاه شناسی ملی ایران افتتاح شد.

مرکز خدمات بازدیدکنندگان باغ گیاه شناسی ملی ایران افتتاح شد

به گزارش خبرنگار ایانا، مراسم افتتاح مرکز خدمات بازدیدکنندگان باغ گیاه شناسی ملی ایران شامگاه چهارشنبه با حضور کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد.

در این مراسم، عباس کشاورز قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: این باغ به عنوان یک نهاد فرهنگی می تواند بر روی نگرش افراد به طبیعت موثر باشد و با بانک ژن بسیار غنی خود در ارتقا سطح کشاورزی کشور موثر باشد.

وی تصریح کرد: باید جریان فرهنگ سازی و آشنایی جامعه با منابع طبیعی از طریق ایستگاه ها و مراکز تحقیقاتی گسترش یابد تا رفتار جامعه با طبیعت تغییر کند.

در این ادامه این مراسم، کامبیز بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار کرد: این باغ از زیرساخت های اقتدار کشور محسوب می شود و ما در برابر آن مسئول هستیم.

وی افزود: هر کشوری که به دنبال کشاورزی مقتدر و مستقل است باید بتواند بذر، ژرم پلاسم، بانک ژن، موسسه اصلاح بذر داشته باشد، بنابراین نیازمند زیرساخت است و برای زیرساخت های کشاورزی ایران بالغ بر 100 سال برنامه ریزی شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر لزوم محافظت از زیرساخت های کشاورزی کشور و ارتقا آن گفت: این امر مسئولیت سنگینی است که باید به آن توجه ویژه شود.

وی افزود: معاونین اجرایی وزارت جهاد کشاورزی و روسای موسسات تحقیقاتی باید با هم تعامل داشته باشند تا بتوانند مشکلات بخش کشاورزی را برطرف کنند.

در ادامه این مراسم، عادل جلیلی، رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور اظهار کرد: این موسسه از سال 1347 تشکیل شده است و توسط یک هیات امنا اداره می شده و پس از انقلاب هم این باغ به بدنه موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع الحاق شده است.

وی افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی و مقام معظم رهبری در روز درختکاری در این باغ درخت کاشته اند و حضورشان باعث ایجاد ردیف بودجه برای پروژه احیای این باغ شد و تیم علمی خوبی در بخش گیاه شناسی این موسسه شکل گرفت.

جلیلی تصریح کرد: ما با تمام باغات گیاه شناسی در دنیا در ارتباط هستیم و تبادل علم و بذر می کنیم و هدف ما این است که تمام باغات گیاه شناسی بتوانند نقش کلیدی خود را در حفظ نمونه های گیاهی ایفا کنند.

وی ادامه داد: باغ گیاه شناسی ملی ایران، بانک ژن منابع طبیعی ایران و موزه حشرات در این مجموعه قرار دارند که نمونه کم نظیری در دنیا محسوب می شود.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در رابطه با پروژه افتتاح مرکز خدمات بازدیدکنندگان باغ گیاه شناسی ملی ایران گفت: تمام باغات گیاه شناسی در دنیا مجهز به این مرکز هستند و ما این طرح را با معماری کاملا ایرانی اجرا کرده ایم. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید