Iranian Agriculture News Agency

صیادی در گفتگو با ایانا خبر داد:

آغاز برداشت پشم از نژاد قوچ ماکویی در شهرستان مرند

معاون رییس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند از وجود 90 هزار راس نژاد گوسفند ماکویی در منطقه یکانات خبرداد و گفت: پشم این نژاد، با توجه به ظرافت، بلندی، سفیدی و یکدست بودن تارهای آن از کیفیت بالایی برخوردار می باشد که برداشت پشم از نژاد قوچ ماکویی در این شهرستان آغاز شده است.

آغاز برداشت پشم از نژاد قوچ ماکویی در شهرستان مرند

 علی صیادی مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی در شهر یامچی گفت: شهرستان مرند دارای 420 هزار راس گوسفند و بز بوده که بیش از200هزار راس آن در بخش یامچی و همچنین 90 هزار راس نژاد گوسفند ماکویی در منطقه یکانات پرورش داده می شود و در هر دوره برداشت پشم در شهرستان، بیش از 400 تن با ارزش ریالی 6 میلیارد تومان  پشم گوسفند تولید می شود که 10درصد تولید پشم استان را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: گوسفند نژاد ماکویی به دلیل راندمان بالای تولید گوشت و دارا بودن پشم سفید  با لکه های قهوه ای وسیاه کم رنگ و مرغوب با تارهای بلند از دیگر نژادهای بومی موجود بهتر بوده و برنامه‌ریزی‌های لازم برای گسترش پرورش این نوع نژاد در شهرستان مرند قوت گرفته است.

معاون رییس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند با اشاره به اینکه پشم این نوع نژاد را با همه نوع رنگ می‌توان رنگرزی و رنگ‌آمیزی کرد، افزود: مقدار تولید پشم از این نوع نژاد برای قوچ از 2.5 تا سه کیلوگرم، میش بیش از 1.5 تا 2.5 کیلوگرم و برای بره از 850 تا یک‌هزار و 100 گرم بر اساس سن، نر و ماده بودن آنها می باشد.

 صیادی با بیان اینکه این نژاد درحال حاضر در منطقه یکانات و در روستاهای امیرآباد و یکان سعدی پرورش داده می شود گفت: میزان گوشت تولیدی بر اساس نر و ماده بودن و سن آنها در این نژاد مختلف و وزن قوچ‌های دارای سن چهارتا پنج ساله، تا 120 کیلوگرم و وزن لاشه آنها به 65 کیلوگرم نیز می‌رسد و بره‌های نر که صرفاً جهت پروار بندی پرورش می یابند، در یک سالگی و بهترین موقعیت پرواربندی، وزنشان 60 تا 70 کیلوگرم می‌رسد.

وی ادامه داد: لازم به توضیح است که برداشت پشم گوسفند (پشم چینی) در شهرستان مرند و منطقه یکانات از اواسط اردیبهشت ماه شروع و تا اواخر خرداد ماه ادامه می یابد.

معاون رییس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند افزود: از آنجا که از انواع پشم تولیدی می تواند در موارد مختلف استفاده کرد لذا این مهم می طلبد تا در شهرستان اقدام به ایجاد صنایع تبدیلی در این زمینه کرد که مقدمه آن ایجاد کارخانه پشم است.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید