Iranian Agriculture News Agency

استاندار کردستان:

انتقال آب از کردستان به استان‌های همجوار منتفی شد

مشکلات این‌روزهای بخش کشاورزی استان در حالی مطرح شد که استاندار کردستان خبر از منتفی شدن انتقال آب از کردستان به استان‌های همجوار داد.

انتقال آب از کردستان به استان‌های همجوار منتفی شد

به گزارش خبرنگار ایانا از کردستان، بهمن مرادنیا در نشست هم‌اندیشی اعضای تشکل‌های بخش کشاورزی استان که در سالن جلسات پیامبر اعظم(ص) استانداری کردستان برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه امسال علاوه بر تحریم‌ها و شرایط اقتصادی نامناسب با سال موضوع خشکسالی مواجه هستیم، نباید نا امید بود، امیدوارم روحیه خود را حفظ و رحمت الهی به سوی مردم گشوده شود.

وی با بیان اینکه موضوع آب یکی از بحث‌های مهم سطح استان است، افزود: خوشبختانه همه مدیران کردستان در این حوزه کمک‌های ویژه‌ای در بخش کشاورزی و تخصیص آب داشته‌اند کمااینکه از روز نخست کار خود هدف بنده نیز افزایش تخصیص آب در استان کردستان بود؛ امیدوارم تخصیص 100 هزار هکتاری به ثمر برسد تا بخشی از مشکلات نگرانی استان برطرف شود.

استاندار کردستان عنوان کرد: انتقال آب از کردستان به استان‌های همجوار منتفی و برنامه‌ای برای خروج آب از کردستان نداریم اما کارهای خوبی در بحث انتقال آب صورت گرفته چراکه پروژه انتقال آب از سد آزاد به سد قوچم باهزینه یکهزار و 200 میلیارد تومان به اتمام رسیده و اکنون سد ژواره با آغاز آبگیری و انتقال به دشت قروه انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه 670 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سد ژاوه صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: علاوه بر تامین آب شرب شهر ستان‌های قروه و دهگلان در مسیر سد آزاد به قوچم؛ 4 هزار و 300 هکتار اراضی تحت پوشش قرار گرفته، بنابراین در این حوزه کارهای خوبی صورت گرفته و به زودی در بخش کشاورزی خود را نشان خواهد داد.

مرادنیا بیان کرد: بنده معتقدم امورات حوزه کشاورزی نباید برعهده دولت باشد بلکه باید تشکل‌ها حضور قوی‌تر و نقش بزرگی داشته باشند و اگر در انجام رسالت خود کوتاهی کنند، دولت جایگزین خواهد بود.

وی اظهار کرد: باید استان کردستان در بحث قیمت‌گذاری محصولات تولیدکننده خود نقش داشته باشند و نباید اجازه قیمت‌گذاری برای محصولاتی ارزشمند و پر رونق همچون توت فرنگی به مرکزنشینان داده شود و به جیب دلال برود، متأسفانه در این بخش برنامه‌ای نداریم.

استاندار کردستان با ذکر اینکه امسال برای پشتیبانی از کشاورزان 10میلیارد تومان به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان اختصاص می‌یابد، اذعان کرد: تنها 60 درصد اراضی استان کردستان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی است، اگر کشاورز ما از این فرصت استفاده کنند قطعاً امروز با خسارت‌های بسیار سنگین مواجه نمی‌شود.

وی با ابراز تأسف از اینکه علی‌رغم منابع خوب آبی کردستان، در بخش تولید شیلات توسعه صورت نگرفته است، عنوان کرد: کم‌کاری در این حوزه  توجیه‌پذیر نیست و باید تلاش‌های بیشتری صورت گیرد.

استاندار کردستان با تأکید بر اینکه کشاورزان باید به فکر مترکز کردن سرمایه‌های خود در بانک برای توانمندی و برخورداری از حمایت بیشتر باشند، اعلام کرد: طبق مصوبه همه بانک‌ها باید 15 درصد از منابع خود را برای بخش کشاورزی هزینه کنند، بنده نیز خسارت‌ها را به جدی پیگیر و راهکاری برای تسهیلات ارزان قیمت و پرداخت سود بانک‌ها در نظر خواهیم گرفت.

مرادنیا در پایان سخنان خود به انتخابات پیش‌رو گریزی زد و یادآور شد: نباید با انتخابات قهر کنیم، به عنوان یک هم استانی و فرزند کردستان نمی‌خواهم آمار مشارکت مردم استان کردستان در پای صندوق‌های رأی پایین باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید