Iranian Agriculture News Agency

تب بالای خشکسالی در چهارمحال و بختیاری

کاهش شدید بارش‌ها در در چهارمحال و بختیاری ، در سال جاری به بالاترین حدرسیده و کشاورزان را با بحران کم آبی مواجه کرده است.

تب بالای خشکسالی در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، کاهش بارندگی ها ،کم آبی  و بروز پدیده خشکسالی دراستانچهارمحال و بختیاری با خشکی دشت هاو از بین رفتن مزارع و کشتزار‌ها روی خود را نشان داد.

 پدیده خشکسالی در چهارمحال و بختیاری از ۱۲ سال گذشته بروز و ظهور پیدا کرده و موجب خشک شدن سفره‌های آب زیرزمینی شده، خشکسالی شبکه پیچیده‌ای است که تاثیرات خود را بر بخش‌ کشاورزی گذاشته است.

خشکسالی شدیدی در سال زراعی بر استان حاکم است/تب بالای خشکسالی در چهارمحال و بختیاری

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به تداوم خشکسالی در استان و تاثیر مسقیم بر بخش کشاورزی اظهار داشت : کاهش شدید بارندگی ها و افزایش متوسط درجه حرارت ، خشکسالی شدیدی را در سال زراعی جاری بر استان حاکم نموده است بخش کشاورزی آسیب پذیر ترین بخش اقتصادی در مقابل اثرات زیانبار خشکسالی است.

حسین بهرامی افزود : خشکسالی از طریق کاهش سطح زیر کشت و کاهش عملکرد محصولات کشاورزی سطح در آمد و اشتغال را تحت تاثیرات منفی قرار می دهد.

 بهرامی گفت :استان چهارمحال و بختیاری از نظر شدت خسارت وارده بر بخش کشاورزی در دسته استانهای با شدت خسارت بسیار شدید قرار گرفته است به طوری که از نظر خسارت وارد شده درمقایسه با سطح زیر کشت ، استان چهارمحال و بختیاری دومین استان کشور از نظر میزان خسارت خشکسالی وارد شده است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: کاهش اثرات زیانبار خشکسالی و سازگاری با کم آبی شامل اقدامات فوری در کوتاه مدت است  همانند آبرسانها سیار، جایگزینی انتقال آب  با لوله به جای روشهای مبارزه با آفات و برنامه ریزیهای بلند مدت همانند تغییر الگوی کشت ، تغییر شیوه آبیاری، اصلاح نژاد و توسعه کشت ارقام مقاوم به خشکسالی است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید