Iranian Agriculture News Agency

اضافه شدن پنج هزار دستگاه ماشین آلات کشاورزی در خراسان شمالی

رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم توجه ویژه ای به بخش ماشین آلات کشاورزی شده است اظهار داشت: از سال ۹۲ تاکنون بیش از دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای این منظور اختصاص یافت که از این میزان دو هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال مربوط به خط اعتباری و ۳۰ میلیارد ریال آن نیز از سایر منابع از جمله برای ایجاد اشتغال بوده است.

اضافه شدن پنج هزار دستگاه ماشین آلات کشاورزی در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، سید مجید بهشتی رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در این مدت دو هزار دستگاه تراکتور، ۵۰ دستگاه کمباین و سه هزار دستگاه نیز ادوات خریداری و در اختیار بخش کشاورزی استان قرار گرفت و  ضریب مکانیزاسیون در استان را ۱.۹۸ اسب بخار عنوان کرد و گفت: میانگین این شاخص در کشور ۱.۹ اسب بخار است.

بهشتی با بیان اینکه ضریب مکانیزاسیون ( کمیت ) بخش کشاورزی در سال ۹۲ در این استان ۱.۳ اسب بخار است افزود: تلاش می شود تا در پایان سال ۱۴۰۰ ضریب مکانیزاسیون در استان را به ۲ اسب بخار برسانیم.

رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در خصوص درجه مکانیزاسیون نیز گفت: شاخصی است که کمیت را در مسائل مکانیزاسیون بررسی می کند و عبارت است از نسبت سطحی که در آن عملیات مکانیزه مورد نیاز انجام شده به کل سطح می باشد. 

بهشتی درجه مکانیزاسیون در بخش باغی در استان را هم اکنون ۱۳ درصد دانست و افزود: این شاخص در سال ۹۲، ۱۲.۵ درصد بود.

وی درجه مکانیزاسیون( کیفیت تولید)  در سالجاری  بخش زراعی در استان را نیز هم اکنون ۸۰ درصد عنوان کرد و اظهار داشت: این شاخص در سال ۹۲ در استان ۶۹ درصد بود.

وی با بیان این که در سال های اخیر ماشین آلات نو وارد بخش کشاورزی شده است افزود: خط اعتباری برای خرید ماشین آلات نو اختصاص داده شده است اما هیچ تسهیلاتی به این بخش برای خارج کردن ماشین آلات کهنه در نظر گرفته نشده است.

این مسوول بر خارج کردن ماشین آلات کهنه و فرسوده نیز تاکید کرد و افزود: ماشین آلات کهنه در بخش تخصیص سوخت مشکل ایجاد می کند.

وی تعداد کل ادوات خودگردان از جمله تراکتورها، کمباین، دروگر و تیلر های در سطح استان را بیش از ۱۷ هزار دستگاه عنوان کرد و افزود: با احتساب سایر ادوات و دنباله بند ها ماشین آلات بخش کشاورزی در مجموع به ۸۰ هزار دستگاه می رسد.

بهشتی با بیان اینکه ۵۰ درصد ماشین آلات بخش کشاورزی استان فرسوده است اظهار داشت: ادوات و ماشین آلات زیر ۱۳ سال فرسوده هستند که نیاز است تسهیلات و خط اعتباری ویژه ای نیز به این امر اختصاص یابد تا به مرور خارج کنیم.

وی به خرده مالکی و کوچک بودن اراضی زراعی استان اشاره کرد و افزود: در خراسان شمالی باید بیشتر شرکت های فنی در حوزه مکانیزاسیون فعال باشند زیراکه برخی از ماشین آلات کشاورزی عملا بدون استفاده می ماند و کشاورزان عرصه های زیادی برای کشت و کار ندارند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید