Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی بابل خبر داد:

آبیاری تناوبی 22 هزار هکتار شالیزار بابل

مدیر جهاد کشاورزی بابل گفت: آبیاری تناوبی در 22 هزار هکتار از شالیزارهای این شهرستان انجام شده است.

آبیاری تناوبی 22 هزار هکتار شالیزار بابل

به گزارش خبرنگار ایانا در مازندران، محسن علی‌گل‌زاده با بیان اینکه شهرستان بابل دارای 47 هزار و 147 هکتار اراضی شالیزاری است، اظهار کرد: تاکنون آبیاری تناوبی در 22 هزار هکتار شالیزار این شهرستان انجام شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل افزود: برای مصرف بهینه آب در زراعت برنج، ضروریست آبیاری تناوبی جایگزین آبیاری با شیوه غرقابی دائم شود.

وی تصریح کرد: در آبیاری ‌تناوبی، شالیزار به طور متناوب غرقاب و خشک می شود و  آبیاری مجدد زمانی صورت می گیرد که خاک نزدیک به مرحله ترک خوردگی موئی قرار گیرد.

علی‌گل‌زاده افزود: تهویه خاک و خارج کردن گازهای سمی آن، صرفه جویی در میزان آب مصرفی، کاهش مشکلات ناشی از عدم زهکشی و افزایش عملکرد از فواید آبیاری تناوبی است.

وی ادامه داد: زمان آبیاری تناوبی در ارقام محلی حدود 3 هفته و ارقام پرمحصول حدود 4 هفته پس از نشاکاری تا تشکیل گره (ظهور پانیکول) در ساقه انجام و در نهایت بین 3 تا 5 سانتی متر آب در شالیزاری نگه داشته و بعد از خوشه دهی کامل (پاک سر شدن) تا رسیدن فیزیولوژیک، آبیاری تناوبی توصیه می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل تاکید کرد: با توجه به تابش خورشید و گرمای هوا و بافت خاک، بین یک تا دو هفته قبل از برداشت محصول آبیاری قطع شود.

وی یادآور شد: کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی برای کسب اطلاعات تکمیلی به کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و یا مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید