Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در نشست خبری:

عرضه دوبرابری مرغ در استان تهران بازار را به آرامش می‌رساند

استان تهران الگوی بخش کشاورزی کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: استان تهران الگوی بخش کشاورزی در کشور است و ۶ درصد از محصولات کشاورزی کل کشور در این استان تولید می شود.

عرضه دوبرابری مرغ در استان تهران بازار را به آرامش می‌رساند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان تهران، ایوب فصاحت رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در نشست خبری که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزارشد، از افزایش ۵.۶ درصدی تولید محصولات کشاورزی خبر داد و گفت: تولید در سال گذشته با رشد ۵.۶ درصد نسبت به سال ماقبل به ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید که ۳ میلیون و ۱۸۸ هزار تن محصولات زراعی، یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصولات باغی و گلخانه، یک میلیون و ۵۱۲ هزار تن دام، طیور، آبزیان و عسل به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه استان تهران به عنوان الگوی بخش کشاورزی در کشور مطرح است، افزود: اکثر کار‌های حوزه کشاورزی به عنوان نوآوری و ابداع در کشور انجام می‌شود و به عبارت دیگر در اکثر حوزه‌های کشاورزی، استان تهران الگوی مدل سازی در کل کشور است.

فصاحت با بیان اینکه ۶ درصد کل تولید محصولات کشاورزی مربوط به استان تهران است، گفت: میزان تولید ماده خشک به ازای هر متر مکعب در استان تهران برابر ۲.۵ است که ۶۰ تا ۷۰ درصد متوسط کشوری است و این امر نشان دهنده کشاورزی پیشرفته در استان تهران است.

رئیس جهاد کشاورزی استان تهران با تاکید بر بهره وری بالای تولید محصولات کشاورزی بیان کرد: در حال حاضر استان تهران در حوزه دام، شیلات بویژه اصلاح نژاد الگوی سایر استان هاست.

وی ساماندهی حوزه بازار محصولات کشاورزی را اولویت کاری جهاد کشاورزی استان تهران در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد و گفت: حفظ منابع پایه در حوزه آب، اقتصاد دانش بنیان، تامین کالا‌های ضروری استان از دیگر برنامه‌های پیش روست چرا که از سال ۵۷ تاکنون پایداری برخی محصولات به دلیل عدم حفظ منابع آب و خاک دچار مشکل شده است و همواره جهاد استان تهران طی سال‌های آتی هیچ کاری را آغاز نخواهد کرد، مگر آنکه مبتنی بر دانش روز باشد.

فصاحت با تاکید بر اجرای الگوی کشت گفت: در استان تهران بنا داریم که الگوی کشت در حد مقدورات استان انجام شود تا یک کیلو از محصولات تولیدی به ضایعات تبدیل نشود.

این مقام مسئول ادامه داد: الگوی کشت در تمامی بخش‌ها مدنظر است و تنها مختص زراعی و باغی نیست و این طرح از اواخر شهریور همزمان با کشت جدید آغاز می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تولید قراردادی و حمایتی از زنجیره‌های تولیدی امری ضروری است، بیان کرد: تا زمانیکه تولیدکننده نداند که محصول خود را باید کجا عرضه کند، تولید موفقی نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اهمیت توسعه کشت‌های گلخانه‌ای افزود: هم اکنون ۴ هزار و ۴۰۰ هکتار گلخانه در استان تهران داریم که از این میزان حدود یک میلیون تن محصول تولید شده است، درحالیکه از ۴۸ هزار هکتار سطح باغات ۸۰۰ تن محصول بدست آمده که این امر نشان دهنده بهره وری بالا در حوزه گلخانه است.

فصاحت با بیان اینکه حفظ کاربری اراضی استان تهران بسیار حائز اهمیت است، گفت: در حوزه اراضی استان تهران و چند استان شمالی بسیار حساس است که در این خصوص برنامه مفصلی داریم که از هفته آینده اجرا می‌شود و امیدواریم تغییر کاربری اراضی متوقف شود.

رئیس جهاد کشاورزی تهران توسعه سامانه‌های نوین آبیاری را یکی از مسائل مهم حفظ منابع پایه دانست و گفت: در استان تهران بخشی از کشت‌ها با آب‌های نامتعارف انجام می‌شود که بنابر رصد و پایش صورت گرفته ۵۰ هکتار شناسایی شده که محصولات آن در حال معدوم سازی است، لذا تولید محصول آلوده صفر است.

به گفته وی، سازماندهی آب‌های نامتعارف برای کشت محصولات در استان تهران یکی از برنامه‌های مد نظر امسال است چرا که طی سال‌های اخیر تولید برخی محصولات حتی با فاضلاب خام داشتیم که هم اکنون این نوید را می‌دهم که هکتاری وجود ندارد که با فاضلاب کشت شود.

فصاحت با بیان اینکه تولید محصولات تازه خوری از آب‌های نامتعارف کمتر از ۵۰ هکتار است، گفت: با شناسایی منابع آلودگی این نوید را می‌دهم که هیچ محصول آلوده‌ای به دست مردم نرسد چرا که شناسایی‌ها به طور ۱۰۰ درصد انجام شده و هیچ مزرعه‌ای نداریم که با آب فاضلاب ابیاری شده باشد.

وی تخصیص غیرهدفمندیارانه را علت اصلی نابه سامانی‌های بازار مرغ اعلام کرد و گفت: دخالت مسئولان در توزیع از دیگر علل نابه سامانی‌های بازار است که با عرضه ۲ برابری مرغ در استان تهران پیش بینی می‌شود که تا پایان هفته قیمت کاهش یابد.

این مقام مسئول کل نیاز مرغ تهران را ۱۱۰۰ تن اعلام کرد و گفت: البته با احتساب مصارف صنعتی نیاز بالاتر از این رقم است.

 وی در پایان درباره آخرین وضعیت مبارزه با ملخ تصریح کرد: بنابر آمار تاکنون ۵ هزار و ۱۰۰ هکتار مبارزه شیمیایی علیه ملخ بومی انجام شده و همواره پایش و مبارزه تا پایان تیر ادامه دارد که امیدواریم مشکلی در استان تهران ایجاد نشود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید