Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان عنوان کرد:

سلامت و امنیت غذایی از مهمترین ارکان یک جامعه است

هفتم ژوئن ( 17 خرداد) روز جهانی ایمنی مواد غذایی نامگذاری شده است که هر ساله به‌منظور یادآورشدن اهمیت و نقش بیماری‌ها با منشا غذا و توجه به پیشگیری از این بیماری‌ها و ارتقای سطح آگاهی جامعه در این رابطه، روز جهانی ایمنی غذا برگزار می‌شود.

سلامت و امنیت غذایی از مهمترین ارکان یک جامعه است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، حسین رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: افزایش روز افزون جمعیت جهان، کمبود مواد غذایی و محدودیت منابع تولید باعث شده که مسائل مربوط به تامین موادغذایی سالم و بهداشتی در راس کلیه مباحث جامعه قرار گیرد و دامپزشکی به عنوان متولی سلامت مواد غذایی و امنیت غذایی با منشاء دامی، یکی از ارکان اساسی زمینه ساز امنیت غذایی جامعه محسوب می‌شود.

وی اعلام کرد: مسأله غذا یک موضوع بسیار حساس و راهبردی است و اگر از زنجیره تولید تا توزیع مواد غذایی به خوبی مراقبت شود می‌توان جامعه‌ای سالم داشت.

رشیدی تصریح کرد: بدون تامین ایمنی و سلامت موادغذایی، امنیت غذایی برقرار نمی‌شود بنابراین مخاطراتی که از طریق موادغذایی منتقل می شود می‌تواند سبب بروز بیماری در مصرف‌کنندگان شود و این امر از جنبه تامین و برقراری امنیت‌غذایی نیز بسیار حائز اهمیت است.

رشیدی افزود: دامپزشکی بنا به وظیفه قانونی ذاتی خود عهده دار بهداشت دام و فرآورده های خام دامی است و برای رسیدن به این هدف تمامی تلاش خود را به کارگرفته تا با تامین سلامت دام و فرآورده های آن باعث ایمنی فرآورده های دامی و درنهایت سلامت مصرف کنندگان و ارتقاء سطح بهداشت عمومی جامعه شود.

وی گفت: ایمنی موادغذایی علاوه ‌بر ارتباط تنگاتنگ با امنیت‌غذایی، نقش مهمی در اقتصاد جامعه دارد و به‌ همین ‌دلیل ایمنی و سلامت غذا یکی از ارکان توسعه پایدار در هر جامعه می باشد و دامپزشکی از این منظر هم نقش مهمی ایفاد می‌کنند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: بیشترین اقدامات انجام گرفته توسط بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی دراین رابطه شامل کنترل بهداشتی دامداری ها، مراکز تکثیر و پرورش آبزیان و مرغداری ها، کنترل بهداشت کارخانجات تولیدکننده خوراک دام، طیور و آبزیان، کنترل بهداشتی دام در دامداری ها، کنترل و نظارت بهداشتی برمصرف داروهای دامپزشکی، کنترل و نظارت بهداشتی برتردد و نقل و انتقال دام زنده و فرآورده های آن، نظارت و کنترل بهداشتی برکشتارگاه های دام و طیور و مراکز فرآوری و بسته بندی فرآورده های خام دامی، نظارت وکنترل بهداشتی مراکز عرضه فرآورده های خام دامی و میادین دام است.

وی با اعلام اینکه هدف دامپزشکی ارتقای بهداشت عمومی و سلامت جامعه می باشد، گفت: تضمین کیفیت و سلامت فرآورده های خام دامی همراه با افزایش بهره وری و ارتقای کیفیت این محصولات و تولید فرآورده های سالم و ارگانیک با فعالیت های دامپزشکان محقق می گردد و با تحقق این امر، در نیل به شعار سال" تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها" گام های موثر بر داشته می شود.

رشیدی گفت: دامپزشکان به عنوان حافظان سلامت غذایی خطر بیماری های واگیر و مشترک بین انسان و دام را از جامعه دور می کنند و سلامتی جامعه بطور مستقیم مرهون تلاش آنان است.

وی از کنترل کیفیت فراورده های خام دامی با انجام آزمایش های متعدد از جمله کشت میکروبی فراورده های خام دامی و آنالیز شیمی در آزمایشگاه مرجع و منطقه ای این ارگان خبر داد و افزود: آزمایشات جستجوی سالمونلا، شمارش کلی فرم، جستجو و شمارش استافیلوکوکوس اورئوس، شمارش کلی میکروب های هوازی، تقلبات شیر و ... در آزمایشگاه مرجع و منطقه ای این اداره کل انجام می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان در پایان اعلام کرد: از شهروندان عزیز تقاضا داریم در برقراری سلامت غذایی، حامی دامپزشکی باشند و با مشاهده گوشت و یا سایر فراورده های دامی مشکوک  بی درنگ از طریق سامانه 1512 در تمام ساعات شبانه روز کارکنان ما را مطلع کنند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید