Iranian Agriculture News Agency

اصغری:

تولید 28.8 میلیون تن سبزی و صیفی در محیط باز در سال 99

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال گذشته ۲۸.۸ میلیون تن تولید محصول سبز و صیفی تنها در فضای باز داشتیم که با در نظر گرفتن تولیدات باغبانی بالای ۳۲ میلیون تن برآورد می شود.

تولید 28.8 میلیون تن سبزی و صیفی در محیط باز در سال 99

به گزارش خبرنگار ایانا، حسین اصغری مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی در در چهاردهمین رویداد ملی تولید، توزیع و مصرف میوه و سبزیجات در ایران، فرصت ها و چالش ها که به صورت وبینار برگزار شد، اظهار کرد: سال گذشته ۲۸.۸ میلیون تن تولید محصول سبز و صیفی تنها در فضای باز داشتیم که با در نظر گرفتن تولیدات باغبانی بالای ۳۲ میلیون تن برآورد می شود و این تولید علاوه بر تامین نیاز داخلی ارزآوری زیادی داشته است.

وی افزود: توانمندی های تولیدات سبزی و صیفی در کشور چهارفصل و دانش بومی کشاورزان در حد دانش روز دنیا باعث شده تا در سبزی و صیفی کمترین وابستگی به یارانه و خدمات دولتی نداشته باشیم، به دلیل همین توانمندی‌ها در سنوات گذشته عملکرد های بالای کشاورزان در تولید محصولات را داریم که با افزایش کیفیت تولیدات ما، افزایش صادرات به بیش از دو برابر رسیده است.

مدیرکل دفتر امور محصولات علوفه ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: سال 2021 از طرف فائو سال سبزی و میوه نامگذاری شده که در این زمینه پیشنهادات خود را ارائه دادیم و با مشارکت محققان و کارشناسان اقدامات لازم را اجرایی می‌کنیم.

وی افزود: در این زمینه یک کمیته علمی و فنی و چهار گروه تخصصی تولید بذور داخلی با هدف کاهش ضایعات تشکیل شد و برای فیزیولوژی و فناوری‌های پس از بهداشت نیز معاونت آموزش و ترویج و موسسه تحقیقات علوم باغبانی عملکرد خوبی داشتند.

اصغری با اشاره به مشکلات بخش تولید سبزی و صیفی گفت: مهمترین مشکل عدم مدیریت سطح زیر کشت است که منجر به محصولات اضافه می شود، نداشتن قرارداد صادراتی مشخص، سنتی بودن بسته‌بندی و حمل و نقل، نداشتن تشکل‌های ملی محصولی، تفاوت قیمت بسیار بالای خرید کشاورز و مصرف کننده، بحران و کمبود منابع آب و اقلیم، اطلاح شرایط بیمه برای محصولات سبزی صیفی و باغبانی و ناپایداری بازارهای صادراتی از مشکلات تولید در کشور است.

وی ادامه داد: مهمترین هدف برقراری رابطه مناسب بین تولید، مصرف و صادرات توسعه تکنولوژی جدید و فناورانه و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، رصد باقیمانده سموم و نیترات برای تولید محصولات سالم با کمک موسسه تحقیقاتی مرتبط و تغذیه بهینه است.

اصغری ابراز امیدواری کرد: با مراکز جهاد کشاورزی ارتباط مثمر ثمر و تنگاتنگ داشته باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید