Iranian Agriculture News Agency

طمراسی:

خرید حمایتی دام زنده از عشایر استان فارس آغاز شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: به منظور جبران خسارت ناشی از خشکسالی خرید حمایتی دام زنده مازاد عشایر، در فارس به عنوان اولین استان در کشور آغاز شد.

خرید حمایتی دام زنده از عشایر استان فارس آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، احمد طمراسی روز چهارشنبه نوزدهم خردادماه در آیین "آغاز خرید حمایتی دام زنده از عشایر خسارت دیده از خشکسالی" که با حضور ظفر افشون معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس برگزار شد، بیان کرد: قیمت خرید حمایتی دام زنده بالای چهل هزار تومان است و به ازای هر کیلوگرم دام زنده سه کیلوگرم نهاده وارداتی با ارز ترجیحی در اختیار دامدار قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه دام خریداری شده در کشتارگاه ذبح، بسته بندی و فریز می شود، اظهار کرد: در قالب ترمیم ذخایر استراتژیک کشور که در اختیار شرکت پشتیبانی امور دام است ذخیره سازی و در موارد بحرانی در حوزه تنظیم بازار از آنها استفاده می شود.

او افزود: وضعیت استان فارس در سطح تولیدات به قدری گسترده است که حتی امکان کمک کردن به منافع ملی و سایر استان ها را نیز داریم.

طمراسی ابراز کرد: خرید دام امانی از عشایر به منظور سرعت بخشیدن به خروج دام از مراتع، طرح حمایتی دیگری است که در دستور کار قرار دارد.

به گفته وی؛ خرید دام حمایتی به منظور جلوگیری از ضرر و زیان اقتصادی جامعه عشایر صورت می گیرد چرا که انباشت دام و نبود مرتع باعث می شود که عشایر دام را با قیمت خیلی نازل به بازار عرضه کنند و طبیعتا زیان خواهند کرد.

او می گوید: در کنار این موضوع حفظ مراتع هم به عنوان یکی از منابع پایه برای ما مهم است چون اگر دام به همان تعداد و نسبت در مراتع ما در حال چَرا باشد همین حداقل پوشش گیاهی هم با یک چَرای مفرط آسیب دیده و اثر مستقیم این آسیب در سال بعد به عشایر بر می گردد.

طمراسی با اشاره به اینکه خشکسالی حادث شده در سال زراعی 1400-1399 نسبت به 50 سال اخیر بی سابقه بوده است، گفت: استان فارس بیشترین تاثیر منفی را در خشکسالی اخیر در ابعاد مختلف داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس اظهار کرد: جامعه عشایری این استان بزرگترین جامعه عشایری کشور است که نقش موثری در تولید مواد پروتئینی کشور دارد و تاثیر خشکسالی بر این جامعه یک تاثیری جدی و موثری است در همین راستا وزارت جهاد کشاورزی خرید حمایتی دام زنده از عشایر را در دستور کار قرار داد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید