Iranian Agriculture News Agency

از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه کشت قراردادی زیره استفاده میکنیم

کارگروه کشت قراردادی زیره با حضور قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و اعضای کارگروه برای بررسی وضعیت کشت زیره در استان و راه اندازی کشت قراردادی برگزار شد.

از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه کشت قراردادی زیره استفاده میکنیم

به گزارش  خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، قائم مقام سازمان با بیان این مطلب گفت: کشاورزی قراردادی می‌تواند تولید پایدار یک محصول را برای ورود به عرصه فرآوری آماده کند و با کشاورزی قراردادی نه‌تنها شاهد دپوی محصولات کشاورزی و سرانجام نامناسب بودن  بازار فروش آن‌ها نمی‌شویم، بلکه از یک سو می‌توان کشاورزان را به سرمایه‌گذاران وصل کرد و از سویی تولیدی پایدار و متناسب با بازار هدف داشت، موضوعی که این‌روزها باید بیشتر به آن توجه شود.

اسماعیلی اظهار داشت:ناگفته پیداست که خام فروشی دردی بر پیکره گیاهان دارویی استان است؛ دردی که می توان با ورود مناسب به حوزه فرآوری و اسانس گیری و البته با نگاه به بازارهای هدف و بازارهای جهانی این وضعیت را به فرصتی برای درآمدزایی، اشتغالزایی و ارزآوری تبدیل کرد ضمن اینکه در این بین، کشاورزی قراردادی می تواند تسکینی بر این درد باشد.

وی در خصوص بایدها و نبایدهای کشت قراردادی گفت: یکی از ضرورتی ترین اقدامات در کشت قراردادی این است که الزامات قانونی کشت‌های قراردادی باید تعیین شود و درقوانین کاملا تعریف شود.

اسماعیلی تاکید کرد:در شرایط فعلی تحریم، پایداری تولید و خودکفایی محصولات استراتژیک بسیار حائز اهمیت است و اجرای کشت قراردادی راه حلی مناسب برای پایداری تولید محصولات کشاورزی به شمار می رود و خراسان رضوی با وجود پتانسیل بالای بخش کشاورزی و مزیت نسبی اقلیمی می تواند با توسعه صادرات کالاهای مزیت دار، بخصوص گیاهان دارویی درآمد ارزی قابل توجهی را نصیب کشور کند.

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بر لزوم توسعه کشاورزی قراردادی با مشارکت اتحادیه‌ها و تعاونی‌های کشاورزی، روستایی استان تاکید کرد و گفت: کشاورزی قراردادی راهکار رفع مشکلات تولید و بازار محصولات کشاورزی است.

در ابتدای این نشست معاون بهبود تولیدات گیاهی گفت:در سال زراعی گذشته 33 هزار و 723 هکتار سطح کشت گیاهان دارویی داشتیم که نسبت به سال قبل از آن 14.14 درصد رشد داشته است.غلامحسین ساربان افزود:در سال زراعی جاری 21 هزار هکتار از اراضی استان به زیر کشت زیره رفته است.

وی یاد آوری کرد:سطح زیر کشت زیره در کشور 31 هزار هکتار میباشد که 21 هزار هکتار آن به خراسان رضوی تعلق دارد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید