Iranian Agriculture News Agency

رئیس روابط عمومی جهاد کشاورزی استان کردستان تصریح کرد:

نقش اساسی گندم در تأمین امنیت غذایی

گندم یکی از محصولات کشاورزی مهم استان کردستان است و این محصول استراتژیک نقشی اساسی در تأمین امنیت غذایی کشور دارد.

نقش اساسی گندم در تأمین امنیت غذایی

به گزارش خبرنگارایانا از کردستان، هر چند کاهش بارش ها در استان کردستان بر روی کیفیت گندم اثرگذار نبوده اما کاهش تولید گندم را به دنبال دارد.  

رئیس روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان،گفت: در سال زراعی جاری نزدیک به ۶۰۵ هزارهکتار از اراضی استان شامل ۵۷۳ هزار هکتار اراضی دیم و ۳۲ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی آبی به کشت گندم اختصاص یافته است.

مهدی فتحی با بیان اینکه کردستان سال گذشته رتبه چهارم تولید گندم را درکشور به خود اختصاص داد، گفت : پیش بینی می‌شود امسال نزدیک به ۴۰۰ هزار تن گندم از سطح مزارع استان برداشت شود.

فتحی با بیان اینکه بیجار و سروآباد به ترتیب بیشترین و کمترین سطح زیر کشت این محصول را به خود اختصاص داده اند، افزود: حدود ۹۵ درصد از گندم‌های کشت شده در استان دیم و تنها ۵ درصد آن به صورت آبی کشت می‌شود.

وی مهم‌ترین ارقام گندم آبی کشت شده در استان را پیشگام ، میهن و حیدری عنوان کرد و گفت : اراقام باران ، واران ، رصد ، هسترود ، اوحدی و سرداری نیز بیشترین اراقام گندم دیم کشت شده در کردستان هستند.

رئیس روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان  افزود: میانگین تولید گندم آبی در هر هکتار ۵ هزار و ۳۰۰ کیلوگرم است که این میزان در گندم دیم هزار و ۵۰۰ کیلوگرم است.

وی گفت: با توجه به کم شدن بارش‌ها و تنش خشکی درسال جاری، پیش بینی می‌شود در هر هکتار ۴ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم گندم آبی و ۷۵۰ کیلوگرم گندم دیم ازسطح گندمزار‌های استان برداشت شود.

فتحی قیمت خرید تضمینی گندم ازسوی دولت را کیلویی ۵ هزار تومان بیان کرد و افزود: گندم کشاورزان از طریق ۹۰ مرکز خرید شامل مراکز خرید سازمان تعاون روستایی، سیلو‌های بخش خصوصی و دولتی و کارخانه‌های آرد فعال در استان خریداری می‌شود.

همچنین با وجود اینکه کاهش بارندگی‌ها موجب کاهش میزان تولید و همچنین لاغری محصول گندم در استان شد، اما به طور مستقیم روی کیفیت گندم نسبت به سنوات قبل تأثیر چندانی نداشته است.

فتحی مهمترین آفت گندم و جو را در کردستان آفت سن غلات بیان کرد و افزود: کشاورزان می‌توانند با استفاده از اعتبارات کشاورز کارت تا سقف ۲۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده و جهت خریداری نهاده‌های کشاورزی بذر و کود اقدام نمایند.

برداشت گندم از مزارع استان کردستان معمولاً در مناطق معتدل از ۲۰ خرداد آغازشده و در مناطق سرد مرتفع نیز تا ۲۰ شهریور ادامه دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید