Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:

افزایش تولید و درآمد کشاورزان با بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی از افزایش تولید و درآمد کشاورزان با بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد.

افزایش تولید و درآمد کشاورزان با بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در مراسم آغاز بهره‌برداری از طرح های ملی وزارت جهاد کشاورزی با حضور ریاست جمهوری، ضمن تسلیت ایام رحلت بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران و تشکر از حمایت های رئیس جمهوری از بخش کشاورزی، اظهار کرد: طرح‌های امروز جهاد کشاورزی در چهار محور زهکشی به عنوان عملیات بسیار مهم و پایه ای در زمینه منابع آب و خاک، شیلات، گلخانه و راه اندازی مرکز پایش و کشاورزی هوشمند کشاورزی است. 

وی با اشاره به سفر ریاست جمهوری به استان گلستان در سال 93، ادامه داد: در این سفر مقرر شد، بخش زیادی از اراضی این استان که پتانسیل تولید و کشاورزی دارد اما به دلایل طبیعی دارای آب ماندگاری و شوری است، زهکشی شود که تا بهمن سال 99 از مجموع 280 هزار هکتار اراضی مستعد زهکشی در استان گلستان، عملیات زهکشی در سطح 78 هزار هکتار از این اراضی انجام شد.

خاوازی ادامه داد: به در خواست کشاورزان و دستور جناب عالی مقرر شد 50 هزار هکتار دیگر از این اراضی تا پایان دولت زهکشی شود که امروز شاهد بهره برداری از 20 هزار هکتار از این اراضی هستیم.

وی در رابطه با تاثیر زهکشی این اراضی بر اقتصاد کشاورزان گفت: کشاورزان در کشت دیم حدودا 1.6 برابر افزایش درآمد خواهند داشت و این افزایش درآمد در اراضی آبی بیش از 60 درصد خواهد بود، همچنین بهره وری آب 1.5 برابر و تولید حدود 1.5 تا 2 برابر افزایش می‌یابد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که در حوزه شیلات سه پروژه آماده افتتاح است، عنوان کرد: پروژه اول اسکله سازی و ترمیم اسکله ها است که تمام بودجه آن دولتی است، پروژه دوم با حمایت و تامین اعتبار دولت و سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام می‌شود که مربوط به پرورش ماهی در دریا و پروژه جدید توسعه کشت تیلاپیا است، پروژه سوم مربوط به ایجاد کارخانجات تولید خوراک آبزیان است.

وی افزود: در ابتدای انقلاب، کل میزان تولید شیلات 32 هزار تن بود که در سال 92 به 885 هزار تن رسید و در پایان سال 99 به یک میلیون و 222 هزار تن افزایش یافت.

خاوازی ادامه داد: در سال 92 میزان خاویار تولیدی ایران کمتر از یک تن بود اما امروز تولید این محصول به بیش از 10 تن در سال رسیده است و در بیش از 140 مزرعه در داخل خشکی خاویار تولید می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با اشتغالزایی توسعه کشت تیلاپیا در مناطق خشک، خاطرنشان کرد: این ماهی به وفور در دنیا تکثیر می شود و مجوز تولید آن با همکاری سازمان محیط زیست برای 4 استان یزد، خراسان جنوبی، سمنان و قم گرفته شده، تولید این ماهی به نحوی است که در هر هکتار 300 تن ماهی تولید می شود و اولین مزرعه آن در یزد قرار دارد.

وی افزود: مزرعه یزد از تکنیک بیوفلاک استفاده می کند که در این تکنیک 95 درصد آب ذخیره می شود و این آب می تواند برای کشت استفاده شود.

خاوازی با بیان این که در مناطق خشک آب ها عموما شور، لب شور و کاملا شور هستند، گفت: این ماهی قابلیت پرورش در این نوع آب را دارد و ما نیازمند اشتغالزایی در این مناطق هستیم و اگر تولید آن ادامه داشته باشد به منابع ارزان پروتئین دست پیدا خواهیم کرد.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با پروژه‌های بخش گلخانه بیان کرد: در ابتدای سال 92، وسعت گلخانه‌های کشور حدود 8 هزار هکتار بود که تا پایان سال 99 به 21 هزار و 800 هکتار گلخانه افزایش یافت و امروز یک هزار و 200 هکتار به گلخانه ها اضافه می شود و مجموع آن به 23 هزار هکتار گلخانه در طول  8 سال دولت تدبیر و امید می رسد.

وی با اشاره به اهمیت گلخانه‌ها برای کشور ادامه داد: کشاورزی باید از فضای باز به فضای بسته منتقل شود تا به افزایش عملکرد 12 برابری و راندمان آبی 10 برابری برسیم.

خاوازی با تاکید بر اهمیت سایبان‌ها در کشاورزی عنوان کرد: یکی از مهمترین خانواده‌های گلخانه‌ها، سایبان‌ها هستند که تولید آن در دولت تدبیر و امید شروع شد و ادامه دار خواهد بود، این سایبان‌ها محصولات کشاورزی را از تگرگ، گرد و غبار و سرمازدگی در امان نگه می‌دارند.

وی با اشاره به ایجاد مرکز پایش داده‌های بخش کشاورزی گفت: این مرکز در تمام کشورهای توسعه یافته وجود دارد و در کشور ما هم اجرایی خواهد شد. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید