Iranian Agriculture News Agency

گُل‌ محمدی در سمیرم جایگزین کشت‌های پر آب

شماری از کشاورزان خطه سردسیر سمیرم در جنوب اصفهان در سال‌های گرم خشکسالی و کم آبی با کشت گل محمدی در صدد جایگزین کردن کشت‌های کم آب به جای محصولات پرآب بر آمده اند.

گُل‌ محمدی در سمیرم جایگزین کشت‌های پر آب

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، برداشت گُل محمدی هفته جاری  از مزارع شهرستان سردسیر سمیرم در جنوب اصفهان با برآورد  تولید ۸۰ تن گل مرغوب آغاز شده است.

گل محمدی گیاهی مقاوم برابر آفات، امراض و کم آبی است که علاوه بر خواص درمانی دارای مزیت‌های اقتصادی مانند ارزش صادراتی، جذب گردشگر و اشتغال‌زایی است.

استان اصفهان به عنوان یکی از قطب‌های تولید این گیاه معطر و پرخاصیت در کشور شناخته می‌شود. با توجه به ادامه خشکسالی، کم‌آبی و آب و هوای این استان و شهرها و روستاهای مختلف آن فرصت مناسبی فراهم است که حداکثر استفاده از مزیت‌های متعدد این گل با افزایش سطح زیر کشت و تولیدات آن ایجاد شود.

سیاست وزارت جهاد کشاورزی با توجه به ادامه سال‌های کم بارش، روی آوردن به کشت‌های دیم و کم آب‌ است که کشت گل محمدی، جایگزین خوبی برای خروج سمیرم از تک محصولی بودن سیب درختی خواهد بود.

حسین طایی از جمله کشاورزان سمیرمی است که به کاشت گل محمدی اقدام کرده است به خبرنگار ایرنا گفت: آب و هوا، اقلیم و خاک مرغوب و غنی سمیرم بسیار برای کاشت این نوع گل مناسب و پربازده است.

طایی خاطر نشان کرد: سردسیر بودن منطقه سمیرم و خنکی و اعتدال هوا عواملی هستند که باعث ماندگاری و رطوبت بیشتر گل‌های تولیدی این خطه می‌شود.

این کشاورز با اشاره به تقاضا از سایر استان‌ها و شهرها برای گل محمدی سمیرم افزود: گل‌ها پس از چیده شدن  در بسته‌های بزرگ فشرده شده و به مناطقی همچون میمه، کاشان، قم و شیراز ارسال می‌شود.

وی  اظهار داشت: این شهرستان سال‌هاست دچار تک محصولی(سیب) است اما با وجود ادامه شرایط خشکسالی، کاشت و توسعه سیب درختی توجیهی ندارد.

به گفته طایی، سیب درختی درختی آب‌بر، آفت‌گیر و هزینه‌بر است که در سال‌های گذشته و با وجود واسطه‌گری و دلال بازی‌ها قیمت آن نیز سود چندانی عاید باغدار نمی‌کند.

یکی دیگر از تولیدکنندگان گل محمدی در سمیرم نیز  افزایش قیمت نهاده‌ها و دیگر خدمات زراعی را از جمله مشکلات  تولید این محصول بیان کرد و افزود: هر چند گل محمدی نیاز کمتری از سیب به آب دارد اما کم شدن بارندگی‌ها می‌تواند روی کیفیت و سطح زیرکشت آن اثر منفی داشته باشد.

علی پیرمرادیان تصریح کرد: اگر تبلیغات خوبی بر روی گل‌های محمدی تولید و برداشت شده در سمیرم انجام شود سایر باغداران و زمین داران نیز به سمت این کشت جایگزین روی می آورند.

کارشناس مسوول باغبانی و زراعت جهاد کشاورزی سمیرم در همین پیوند، گفت: کاشت و برچیدن گل محمدی الگوی کشت جایگزین بسیار مناسبی در شرایط کم آبی است.

کیارش سامی افزود: اگر شرایط گلاب‌گیری و استحصال اسانس این گل در شهرستان فراهم شوند، علاوه بر اشتغال‌زایی پایدار باعث روی آوردن سایر کشاورزان و افراد جویای کار به این سمت و سو خواهد شد.

وی یادآور شد:  یک کشاورز سمیرمی برای حذف مصرف آب در چرخه گلابگیری نوآوری خوبی داشته است به گونه‌ای که اگر در روش متداول برای گلابگیری از ۳۳ کیلوگرم گل محمدی، حدود پنج هزار لیتر آب مصرف می‌شد اما در روش «رادیاتور فن» حتی یک لیتر آب هم مصرف نمی‌شود.

کارشناس مسوول باغبانی و زراعت جهاد کشاورزی سمیرم ابراز امیدواری کرد: با افزایش سطح زیرکشت و برداشت گل محمدی، سرمایه‌گذاری در بخش فرآوردهای این محصول بویژه تولید گلاب مرغوب توسط بهره برداران و سرمایه‌گذاران دنبال دنبال شود.

سامی تاکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی نیز ضمن استقبال از این امر، در موضوع آموزش و تسهیلات به متقاضیان یاری‌گر آنان خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی سمیرم نیز گفت: سیاست دولت و وزارت جهاد کشاورزی اصلاح الگوی کشت با تاکید بر کشت‌های جایگزین مناسب شرایط جدید اقلیمی است.

اشکبوس رضایی تصریح کرد: شرایط بسیار مساعد آب و هوایی سمیرم باعث شده است تا کیفیت گل‌های تولیدی این خطه بسیار مرغوب‌تر از سایر نقاط استان باشد.

وی افزود: گل محمدی سازش خوبی با اقلیم و شرایط دمایی سمیرم دارد و کشاورزان در چند سال اخیر استقبال خوبی از این محصول پر مزیت داشته‌اند.

بر همین اساس، از ابتدای خرداد ماه به مدت حدود ۴۰ روز حدود ۸۰ تن گل محمدی از ۱۰۰ هکتار زمین زراعی در این شهرستان سردسیر برداشت می‌شود.

در ۱۸ شهرستان از ۲۴ شهرستان استان اصفهان، کشت گل محمدی انجام می‌شود که بیشترین سطح زیر کشت این محصول به ترتیب مربوط به شهرستان‌ کاشان و میمه است.

گل سرخُ رز یا محمدی خاستگاه و موطن اصلی آن ایران است و تا ۳۵۰ سال پیش غیراز ایران جایی دیگررویش نداشته است در زمان صفویه و زمانی که حکومت عثمانی همسایه ایران بود، این گل وکلیه دستگاه‌های گلابگیری ازایران به ترکیه وسپس به سوریه و بلغارستان برده شد.

ایرانیان از نخستین کسانی بودند که از گذشته‌های دور به ویژگی‌های خوراکی و درمانی گل سرخ (محمدی) پی بردند و گلاب گل محمدی با نام علمی ( Rosa damascena ) همواره و به مناسبت‌های مختلف مورد استفاده ایرانیان بوده است.

گلاب از تقطیر گل‌های گل سرخ تازه چیده شده با آب به دست می‌آید ؛ از تقطیر مجدد گلاب، فرآورده‌ای به دست می‌آید که به آن گلاب ۲ آتشه می‌گویند؛ اگر دوباره گلاب ۲ آتشه را تقطیر کنند گلاب غلیظی از نظر اسانس به دست می‌آید که ف معطر و در حقیقت گلاب ناب و خالص است.

شهرستان سمیرم در ۱۶۰ کیلومتری جنوب استان اصفهان همجوار با کوه دنا و زاگرس میانی، دارای ۲۰ هزار هکتار باغ، ۱۷ هزار هکتار زمین زراعی، ۴۵۵ هزار هکتار عرصه ملی و ۳۳۰ هزار هکتار مرتع و جنگل‌های طبیعی است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید