Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نمین:

کشت جایگزین 20 هکتار لوبیا در مزارع کلزای خسارت دیده

بارش بی سابقه تگرگ روز چهارشنبه هشتم اردیبهشت سال 1400 شهرستان نمین علاوه بر سفید پوش کردن این شهرستان به 27 هکتار از مزارع کلزای بخش مرکزی خسارت وارد کرده بود.

کشت جایگزین 20 هکتار لوبیا در مزارع کلزای خسارت دیده

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل شهرام محسنی با اعلام این خبر افزود:  بارش بی سابقه تگرگ روز چهارشنبه هشتم اردیبهشت سال 1400 شهرستان نمین علاوه بر سفید پوش کردن این شهرستان  به 27 هکتار از مزارع کلزای بخش مرکزی خسارت وارد کرده بود.

وی افزود: بلافاصله اکیپی متشکل از مدیر جهاد کشاورزی شهرستان، رییس اداره تولیدات گیاهی، رییس مرکز حومه و کارشناسان مرکز جهاد کشاورزی حومه شهرستان نمین جهت برآورد میزان خسارات وارد آمده و بررسی وضعیت مزارع و باغات به منطقه اعزام و متاسفانه با مشاهدات میدانی خسارت وارد آمده به برخی از مزارع غلات و کلزای شهرستان بویژه در روستاهای سربند، ساقصلو، سلوط، خانکندی، دولت آباد، نوجه ده و انزاب تا 100 درصد برآورد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نمین اضافه کرد: بدین جهت در اسرع وقت جلسه مدیریت بحران در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نمین به منظور جبران خسارت وارد آمده به مزارع کلزا با حضور مدیر شهرستان، معاون فنی، روسای ادارات تولیدات گیاهی و ترویج، رییس و کارشناسان مسئول پهنه مرکز حومه نمین تشکیل و کشت جایگزین لوبیا در این مزارع پیشنهاد و در سطح 20 هکتار عملیاتی شد.

وی ابراز داشت: بدین ترتیب برنامه آموزشی - ترویجی با موضوع تبدیل تهدید( مزرعه تگرگ زده ) به فرصت  (کشت مکانیزه لوبیا) در روستای ساقصلو از روستاهای توابع مرکز جهاد کشاورزی حومه شهرستان نمین با حضور رئیس محترم اداره رسانه های ترویجی استان، گروه یاوران تولید از مرکز تحقیقات کشاورزی استان اردبیل، مدیرجهاد کشاورزی شهرستان نمین، روسای اداره ترویج و مرکز حومه نمین، کارشناسان مسئول پهنه های تولیدی، کارشناس مکانیزاسیون شهرستان و جمعی از بهره برداران و کشاورزان روستای ساقصلو و سایر روستاهای تابعه شهرستان در مورخه 28/02/1400 برگزار گردید.

در این برنامه آموزشی–ترویجی که  بصورت کاملا علمی، عملی و صحرایی برگزار گردید، مدیرجهاد کشاورزی شهرستان نمین خسارت تگرگ اخیر به محصولات زراعی شهرستان نمین را با عنوان تهدید (خسارت تگرگ زدگی محصول کلزا) و تبدیل آن به فرصت (با کشت مکانیزه حبوبات) در سال تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها خواندند و آن را نقطه عطفی جهت تمرکز و برنامه ریزی بهره برداران روی سایر محصولات بهاره از جمله حبوبات عنوان کردند.

محسنی با بیان اینکه امسال در شهرستان نمین بالغ بر 3000 هکتار حبوبات کشت شده است افزود:  این میزان 820 هکتار لوبیا با میانگین تولید 3 تن در هکتار، 1900 هکتار عدس با میانگین تولید 650 کیلوگرم در هکتار و 370 هکتار نخود با میانگین تولید 700 کیلوگرم در هکتار را شامل می شود.

 وی در پایان افزود: کشت حبوبات به دلیل افزایش مواد آلی خاک از طریق تثبیت بیولوژیکی ازت، کاهش جمعیت علفهای هرز، کاهش جمعیت آفات گندم و سایر غلات بسیار حائز اهمیت است و در تناوب با غلات موجب افزایش حاصلخیزی خاک و افزایش درآمد کشاورزان خواهد شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید