Iranian Agriculture News Agency

برگزاری جلسه شورای مشورتی تولیدات گیاهی

جلسه شورای مشورتی تولیدات گیاهی با حضور معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان، محققین مرکز تحقیقات و اساتید دانشگاه فردوسی بصورت وبینار برگزارشد.

برگزاری جلسه شورای مشورتی تولیدات گیاهی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان در این جلسه اظهار داشت: سالانه یک میلیون هکتار از اراضی زراعی استان کشت می شود و 6 میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می گردد که 5 میلیون تن آن مصولات باغی و مابقی تولیدات زراعی هستند.

غلامحسین ساربان افزود: مهمترین عامل محدود کننده بخش کشاورزی استان آب است گرچه اقدامات خوبی با همکار مرکز تحقیقات کشاورزی انجام شده ولی از هر اتفاقی  که بتواند بهره وری از آب را افزایش دهد استقبال می کنیم.

وی گفت: از سال 1380  به بعد تغییر شدید الگوی کشت در استان را شاهد بودیم که 270 هزار هکتار از اراضی زراعی استان کاهش پیدا کرد که درمورد گندم این عد100 هزار هکتار ، درچغندر قند 40 هزار هکتار و در پنبه  50 هزار هکتار بوده و از طرفی سطح باغات پسته و زعغران 167 هزار هکتار اتفزایش داشته است.

وی ادامه داد: گرچه این کار حرکت خوبی بوده و نگاه کشاورز این بوده که از هر متر مکعب آب در آمد بیشتری داشته باشد و لی خطرات زیست محیطی مانند شیوع آفات را به همراه داشته است.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان خاطر نشان کرد: در حوزه باغات اتفاقات خوبی با هکاری مرکز تحقیقات افتاده است و اصلاح باغات به طریق سرشاخه کاری انجام شده است ، بعلت اینکه کشاورزان آمادگی حذف باغات قدیمی و 5 سال صبر کردن را ندارند .

غلامحسین ساربان بیان نمود : توجه به علوفه های سازگار با اقلیم استان و همچنین تولید حبوبات درخراسان رضویاز مباحث دیگر است که در این مورد نیاز به بذور اصلاح شده داریم گرچه بخشی از نیاز بذری مان از نقاط دیگر کشور تامین می شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید