Iranian Agriculture News Agency

تاثیر بحران خشکسالی بر بخش کشاورزی؛

سطح زیر کشت سیب زمینی در چهارمحال و بختیاری کاهش یافت

معاون بهبود تولیدات گیاهی با اشاره به کاهش کشت سیب زمینی درسال زراعی جاری به دلیل خشکسالی و کمبود منابع آبی اشاره کرد و گفت: پیش بینی می شود در سال زراعی کشت سیب زمینی در استان 20 درصد کاهش داشته باشد.

سطح زیر کشت سیب زمینی در چهارمحال و بختیاری کاهش یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، حسین برزگر به کاهش کشت سیب زمینی درسال زراعی جاری به دلیل خشکسالی و کمبود منابع آبی اشاره کرد و گفت: سیب‌زمینی به عنوان یک محصول راهبردی و غذایی است.

به گفته وی، کشت برخی محصولات راهبردی مانند سیب زمینی، گندم و علوفه مورد نیاز دام باید اولویت‌بندی شود و در حد نیاز کشت و تولید شود و به جنبه تجاری این محصولات توجه نشود.

برزگر افزود: پارسال بیش از پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از سطح اراضی کشاورزی استان زیرکشت سیب زمینی رفت.

وی از کاهش ۲۰ درصدی سطح زیر کشت برنج در مزارع این استان خبر داد و گفت: در سطح استان کشت برنج در حاشیه رودخانه و همچنین در برخی مناطق از جمله خانمیرزا و فارسان با استفاده از آب چاه‌ها و منابع آب زیرزمینی کشت می‌شد، که امسال به دلیل کم‌آبی و در راستای صیانت از آب‌های زیرزمینی کشت برنج با استفاده از آب‌ چاه‌ها و منابع زمینی ممنوع شده است.

وی با اشاره مصوبه هیات وزیران در سال ۹۶ در خصوص محدودیت ایجاد شده در خصوص کشت برنج در مناطق مختلف کشور به جزء استان‌های شمالی، گفت: از چند سال گذشته و به خصوص امسال در این استان با همکاری دادگستری، آب منطقه‌ای و فرمانداری‌ها اجازه کشت برنج با استفاده از منابع آب زیززمینی ممنوع شده است.

وی اظهار داشت: به منظور کاهش سطح زیرکشت برنج در اراضی که از آب چاه‌ها و منابع آب زیرزمینی استفاده می‌شود، از خدمات کشاورزی بهره‌مند نخواهند شد.

وی اجرای به تغییر الگوی کشت در کشاورزی اشاره کرد و گفت: این امر یک فرآیند تدریجی است و باید با اجرای آن صنایع، خدمات و بازاریابی نیز توسعه پیدا کند که این امر یک فرآیند زمان‌بر است.

برزگر به اجرای طرح تغییر الگوی کشت گیاهان دارویی در استان اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون سطح زیرکشت گیاهان دارویی در استان به یکهزار و ۷۵۰ هکتار رسیده که نبود صنایع جانبی، تکمیلی، بسته‌بندی و بازاریابی یکی از مشکلات این حوزه است که باید این زیرساخت‌ها نیز توسعه پیدا کند.

وی اظهار داشت: درسال زراعی جاری سطح زیرکشت محصولات بهاره ۲۵درصد کاهش داشته  است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید