Iranian Agriculture News Agency

حمایت از نوغانداری در استان اصفهان

نوغانداری از جمله فعالیت‌های جانبی در کنار فعالیت‌های اصلی کشاورزان هر منطقه است که درآمد نسبتاً مناسبی عاید کشاورز می‌کند.

حمایت از نوغانداری در استان اصفهان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان ،  مدیر امور طیور سازمان اظهار کرد: پرورش کرم ابریشم که به عنوان فعالیت نوغانداری نام گرفته، از ۴5۰۰ سال پیش در جهان وجود داشته است. نوغانداری از جمله فعالیت‌های جانبی در کنار فعالیت‌های اصلی کشاورزان هر منطقه است که درآمد نسبتاً مناسبی عاید کشاورز می‌کند.

علی دهقانی افزود: پرورش کرم ابریشم یکی از آسان‌ترین فعالیت‌ها در بخش کشاورزی می‌باشد، طول دوره پرورش40 تا 45 روز است، زمان محصول آن در اواخر بهار و هنگامی است که هیچ‌یک از محصولات کشاورزی به بار نیامده و کشاورز در بحرانی‌ترین فصل سال که در مضیقه می‌باشد، می‌تواند محصول خود را وارد بازار کند. از طرف دیگر این فعالیت مانع از انجام سایر فعالیت‌های کشاورزی نمی‌شود. 

وی ادامه داد: استان اصفهان یکی از مراکز تولید پیله کرم ابریشم کشور بوده و همه ساله مرکز توسعه نوغانداری شعبه نطنز از اواسط فروردین ماه با شروع فصل برگ‌دهی درختان توت تا اوایل خرداد ماه اقدام به توزیع تخم نوغان به صورت تفریخ شده و یا تفریخ نشده می‌نماید. پایان هر سال نیز سازمان جهاد کشاورزی با همکاری این مرکز اقدام به توزیع نهال توت رایگان بین متقاضیان پرورش کرم ابریشم می‌نماید.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان عنوان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته توانسته‌ایم جایگاه استان اصفهان در پرورش کرم ابریشم را از رتبه هفتم به ششم تغییر دهیم. همچنین سال 98 حدود 2  برابر بیشتر از سال 97  تخم نوغان توزیع شد ولی در دو سال اخیر بدلیل شیوع بیماری کرونا و همه‌گیری آن با کاهش درخواست تخم نوغان توسط پرورش‌دهندگان مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه اصفهان تامین‌کننده بخشی ازتخم نوغان استان‌های مرکزی و جنوبی کشور است، ادامه داد: مهمترین مزایای نوغانداری «دوره بازدهی کوتاه این فعالیت است». همچنین می‌توان ظرفیت بخش غیرفعال جامعه روستائی مانند زنان و سالخوردگان  را به کار گرفت.

دهقانی تصریح کرد: امکان پرورش کرم ابریشم 2-3 بار ( در مناطق معتدله) است ولی در استان اصفهان به دلیل شرایط خشکی فقط در فصل بهار انجام می‌گیرد. سرمایه‌گذاری کم، بازگشت سرمایه سریع‌تر و خرید تضمینی محصول نهایی که پیله است از دیگر محاسن این فعالیت است.

وی ادامه داد: پرورش کرم ابریشم (نوغانداری) در استان اصفهان از دهه دوم فروردین تا اواخر خرداد انجام می‌گیرد و در بقیه فصول سال به دلیل هوای اصفهان که گرم و خشک است، جوابگو نیست. نوغانداری در برخی از شهرستان‌های استان از جمله نطنز، مبارکه، لنجان، فلاورجان، اصفهان، نجف آباد، تیران و کرون و خمینی شهر انجام می‌گیرد و بیشتر متقاضیان شناسایی شده در این شهرستان‌ها می‌باشند.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: کرم ابریشم از نظر جانورشناسی حشره‌ای است با دگردیسی کامل که هر نسل آن دارای 4 مرحله می‌باشد، این حشره تنها در مرحله دوم یا لاروی از برگ توت تغذیه کرده و در پایان این مرحله با تنیدن تار، تولید پیله ابریشمی می‌کند که حدوداً 25 تا 30 روز به طول می‌انجامد. برای پرورش کرم ابریشم احداث توتستان یا درختان توت در دسترس برای استفاده از برگ آنها به عنوان تنها خوراک کرم می‌باشد، اهمیت دارد.

وی گفت: هر جعبه تخم نوغان حدود  26 تا 27 هزار تخم دارد که برای این تعداد لارو به یک فضای 25 تا 26 متر مربع فضا نیاز است که می‌توان به صورت میزهای طبقاتی در طول سالن ایجاد کرد یا در بستر پرورش داد. هرجعبه به طور میانگین 30 تا 35 کیلو پیله می‌دهد و هر عدد پیله حدود  2 تا 2/2 گرم وزن دارد و بین 1000 تا 1200 متر نخ ابریشمی از آن می‌توان استخراج کرد که پیله تر با قیمت تضمینی از متقاضیان توسط مرکز نطنز خریداری می گردد.

دهقانی افزود: اقداماتی توسط سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان برای نوغانداران انجام شده است تا از آنها حمایت شود، استان اصفهان در آبان و آذر ماه هر سال طی لیست ارسالی شهرستان‌ها‌، در اسفندماه با همکاری مرکز نطنز اقدام به توزیع نهال توت رایگان بین متقاضیان پرورش کرم ابریشم می‌کند. همچنین در در فروردین ماه سال 1400 پایش و بررسی نهال‌های توت کاشت شده توسط متقاضیان کرم ابریشم توسط کارشناسان طیور و باغبانی سازمان جهاد کشاورزی به همراه کارشناسان امور دام و باغبانی شهرستان‌ها انجام شد.

وی ادامه داد: همزمان با شروع فصل پرورش در استان اصفهان در اوایل فروردین ماه با همکاری روابط عمومی سازمان، پیامی حاوی شروع فصل پرورش، محل توزیع تخم نوغان به همراه شماره تلفن و قیمت هر جعبه تخم نوغان به صورت زیرنویس توسط صدا و سیما جهت اطلاع‌رسانی به فعالان بخش کشاورزی و نوغانداران پخش شد.

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: در فروردین ماه امسال به خاطر شیوع بیماری کرونا و قرمز بودن این استان و حفظ سلامتی پرورش‌دهندگان و همکاران، مدیریت امور طیور با همکاری ترویج استان اقدام به برگزاری کلاس آموزشی پرورش کرم ابریشم به صورت وبینار (ویدئو وب کنفرانس) با تدریس سرکار خانم مهندس صفری در جهاد کشاورزی استان و به صورت همزمان در سطح کل کشور نمود.

وی افزود: تشکیل گروه‌های پرورش کرم ابریشم در فضاهای مجازی و عضو کردن متقاضیان و علاقمندان نوغانداری شهرستان‌های استان در این گروه‌ها و پاسخگویی به مشکلات و سوالات این عزیزان توسط اساتید مربوطه از دیگر اقدامات انجام شده بود، همچنین بازدیدهایی توسط کارشناسان امور دام، ترویج شهرستان و رابط نوغانداری استان اصفهان از محل پرورش کرم ابریشم انجام و مشکلات بررسی شد.

دهقانی بیان کرد: طی ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال، فیلم آموزشی مراحل پرورش کرم ابریشم و مصاحبه با پرورش‌دهندگان شهرستان نطنز با همراهی کارشناس مدیریت امور طیور و همکاری مدیریت هماهنگی ترویج استان تهیه شد.

وی افزود: با بهبود شرایط کرونایی، مدیریت امور طیور با همکاری مدیریت هماهنگی ترویج استان و شهرستان در تاریخ‌های 21 و 22  اردیبهشت ماه در محل فرهنگسرای باران دستگرد شهرستان برخوار به مدت 2 روز اقدام به برگزاری کارگاه آموزشی پرورش کرم ابریشم نمود. همچنین کلاس آموزشی پرورش کرم ابریشم در جهاد کشاورزی شهرستان مبارکه با حضور علاقمندان و پرورش‌دهندگان کرم ابریشم در شهرستان مبارکه و روستاهای اطراف، با همکاری مدیریت هماهنگی ترویج استان و امور دام و ترویج شهرستان برگزار شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید