Iranian Agriculture News Agency

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان:

پیشرفت 87 درصدی پروژه‌های آبخیزداری در استان سمنان

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از پیشرفت 87 درصدی پروژه‌های آبخیزداری در استان سمنان خبر داد.

پیشرفت 87 درصدی پروژه‌های آبخیزداری در استان سمنان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان سمنان، فرهاد عبدالشاه اظهار کرد: پروژه‌های آبخیزداری استان سمنان شامل احداث بندهای خاکی، سنگ و ملاتی، گابیونی، بند خاکی و بندهای سبک پایه بتنی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی با اعتباری بالغ بر 230 میلیارد ریال و دارای پیشرفتی 87 درصدی است.

وی گفت: این پروژه‌ها در 20 حوزه و در هشت شهرستان استان سمنان در حال انجام و یا به اتمام رسیده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان مهم‌ترین اهداف عملیات آبخیزداری را کاهش خسارت سیل، تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی، مرتفع کردن مشکلات آب زراعی و باغی در حوزه‌های آبخیز شهرستان‌های استان سمنان بر شمرد.

وی با بیان اینکه از محل صندوق توسعه ملی اعتبارات خوبی به حوزه آبخیزداری تعلق گرفت، ابزار داشت: مهار سیلاب، تغذیه سفره‌های زیرزمینی و تقویت پوشش گیاهی مهم‌ترین تأثیرات آبخیزداری است لذا اجرای آن در دستور کار کارشناسان آبخیزداری قرار دارد.

عبدالشاه با بیان اینکه در نهایت سود اجرای پروژه‌های آبخیزداری به نفع مردم حاشیه مناطق حوزه‌های آبخیز است، در ادامه تصریح کرد: افزایش زمان تمرکز برای جلوگیری از تخریب در پایین‌دست این بندها و تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی از دیگر مزایای اجرای پروژه‌های احداث بند خاکی و سنگ و ملات است.

وی افزود: با توجه به اینکه وقوع سیلاب‌های مخرب بروز خسارات مالی و جانی را به دنبال دارد لذا اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری به نظر می‌رسد که بتواند از این حوادث تلخ و جبران‌ناپذیر به‌خوبی جلوگیری کرده و باعث پیشگیری از فرسایش و هدر رفتن خاک حاصلخیز کشاورزی شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با عنایت به افزایش تخصیص اعتبار مصوب استان از مناقصه قریب‌الوقوع 2 پروژه بند خاکی کوه زر دامغان به حجم عملیات 12550 مترمکعب و بندهای سنگ و ملات شهرک صنعتی سمنان به حجم 2900 مترمکعب خبر داد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید