Iranian Agriculture News Agency

صیادی در گفتگو با ایانا خبر داد:

آغاز برداشت گل محمدی از 142هکتاراز گلستان های شهر ستان مرند

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند از آغاز برداشت گل محمدی از 142 هکتار از گلستان های شهر ستان مرند خبر داد.

آغاز برداشت گل محمدی از 142هکتاراز گلستان های شهر ستان مرند

علی صیادی دربازدید از مزارع گل محمدی بخشهای مرکزی، یامچی و کشکسرای شهرستان مرند در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با اعلام این مطلب گفت: میزان تولید گل تر از اراضی زیر کشت این محصول در شهرستان  بیش از 345تن است که در مقایسه با سال‌های قبل افزایش داشته است.

وی با اشاره به نوپا بودن کشت گل محمدی در شهرستان مرند  گفت: از 142 هکتار سطح زیرکشت این گل در شهرستان فقط 138هکتار به مرحله گل دهی رسیده است و بوته های 4 هکتار دیگر هنوز نهال هستند.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند افزود: با توجه به خشکسالیهای اخیر و محدود بودن منابع آبی، توسعه کشت گل محمدی در دستور کار جهاد کشاورزی است و چون این گیاه نیاز آبی کمی دارد و شرایط آب وهوایی شهرستان برای این گیاه مناسب و صرفه اقتصادی آن هم بالاست به کشاورزان توصیه می کنیم به کاشت این محصول روی بیاورند.

صیادی با بیان اینکه زمان برداشت گل محمدی از اواخر اردیبهشت ماه شروع و تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد، ادامه داد: ارقام گل محمدی موجود شهرستان مرند رقمهای مخصوص گلاب به منظور گلاب کشی و رقم مربایی جهت تهیه مربا و مارمالاد است.

وی با اشاره به حمایت جهادکشاورزی از کشت این گیاه دارویی اظهار کرد: به دلیل کم توقع بودن به نیاز آبی، این محصول می‌تواند در اراضی و مراتع فقیر و تخریب شده خود را با شرایط نامساعد وفق داده و از تخریب اراضی ملی جلوگیری کند.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند با اشاره به اینکه گل‌محمدی در سال دوم به بعد بر میزان گل دهی اش افزوده می‌شود، بطوریکه در سالهای چهارم و پنجم بعد از کشت بیشترین گل تولید می‌شود و حدود 2.5 تا 3 تن در هکتار به طور متوسط  گل تولید می‌شود گفت: در کنار اشتغال‌ زایی که از کشت گل محمدی ایجاد می‌شود، کشت این گیاه در دل طبیعت بکر و سالم روستایی می‌تواند فرصتی مناسب برای جذب توریسم و رونق و توسعه گردشگری باشد و لذا توسعه و کشت گیاهان دارویی و گل محمدی، فرصتی عظیم برای گردشگری طبیعی است که می‌توان با مطالعه و دقت در این امر و توسعه کشت گل محمدی حتی در وسعت کم، شاهد توسعه همه‌جانبه در روستاها و مناطق کمتر توسعه‌یافته بود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید