Iranian Agriculture News Agency

امروز در کرج؛

شصت و دومین نشست شورای مدیران معاونت آب و خاک برگزار شد

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی شصت و دومین نشست شورای مدیران معاونت آب و خاک در کرج که امروز یکشنبه در کرج برگزار شد، اظهار کرد: سه پروژه کلیدی و مهم در زمینه سیل، مدیریت پایدار خاک و ارتقای بهره وری آب به صورت مشترک با سازمان فائو در کشور حال اجراست که مدیریت فنی و تخصصی این پروژه ها به عهده معاونت آب و خاک است.

 شصت و دومین نشست شورای مدیران معاونت آب و خاک برگزار شد

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی معاونت آب و خاک، علیمراد اکبری افزود: در پروژه بین المللی SIDA (ارتقاء بهره وری و پایداری آب در پایلوت شبکه آبیاری قزوین) کلیه هزینه های پروژه از طرف فائو تامین می شود و سهم ایران در این مرحله ۵۰۰ هزار دلار است.

اکبری خاطرنشان کرد: تبادل تجارب بین کارشناسان کشورها، آشنایی با روش ها و فناوری های روز دنیا از نتایج برجسته مورد انتظار در این پروژه است.

وی گفت: بعد از وقوع سیلاب های مخرب در فروردین سال ۹۸، معاونت آب و خاک با هدف بهره مندی از تجارب سایر کشورهای درگیر با سیل و همچنین استفاده از ظرفیت های سازمان فائو، درخواست رسمی به سازمان مذکور ارسال کرد و پروژه TCP در این خصوص تعریف و عملیاتی شد.

اکبری ادامه داد: مبلغ اعتباری تصویب شده برای این پروژه از محل اعتبارات فائو ۳۹۵ هزار دلار و مدت اجرای آن ۲ سال خواهد بود.

وی یادآور شد: هدف اصلی این پروژه بهبود امنیت غذایی و تغذیه ای در اراضی کشاورزی متاثر از سیل در استان های هدف (خوزستان، گلستان، لرستان و سیستان وبلوچستان) و حمایت های فنی و تخصصی برای مدیریت مسایل و مشکلات مربوط به سیل در بخش آب است.

اکبری در خصوص سومین پروژه  مشترک با فائو گفت: پروژه TCP  (ظرفیت سازی و ارتقاء مدیریت پایدار خاک) به صورت منطقه ای بین ۱۲ کشور (ایران، مصر، اردن، عراق، مراکش، لبنان، سودان، تونس، یمن، فلسطین، سوریه و عمان) برای ارتقاء دانش فنی در زمینه خاک تعریف شده و در مرحله تنظیم و امضا سند قرار دارد که اعتبار کل پروژه برای تمام کشورها ۴۰۰ هزار دلار است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این پروژه اخیرا در دستور کار قرار گرفته (بهمن ماه ۹۹) به محض امضاء سند فعالیت های اجرایی آن آغاز خواهد شد.

این مقام مسئول ضمن تمجید از اقدامات انجام شده در خصوص طرح زهکشی گلستان افزود: طی مدت زمان حدود دو ماه، سطحی معادل ۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گلستان با استفاده از تمام ظرفیت های انسانی و ۱۲۰ دسنگاه ماشین آلات به صورت شبانه روزی عملیات اجرایی آن انجام شده است که رکوردی درخور توجه در کشور است.

برپایه این گزارش در آغاز این نشست گزارش «تعیین آب کاربردی یونجه درکشور» توسط موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی ارائه شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید