Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون خبر داد:

خشکه کاری برنج با رقم هسته‌ای برای اولین بار در استان فارس

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون گفت: برای اولین بار در استان فارس نیم هکتار از اراضی این شهرستان به کشت یک موتانت جدید حاصل از جهش های ژنی برنج رقم هاشمی اختصاص یافته است.

 خشکه کاری برنج با رقم هسته‌ای برای اولین بار در استان فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، حمید رشیدی با اشاره به اینکه رقم مذکور بومی و از ارقام دانه بلند و مقاوم به خشکی و شوری است، تصریح کرد: این طرح آزمایشی با همکاری پژوهشکده کشاورزی پژوهشگاه علوم و فنون هسته ای کشور در قالب طرح مقایسه ای موتانت برنج مقاوم به شوری با رقم گهر به شیوه ی خشکه کاری انجام شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه طرح مذکور در بخش مرکزی، روستای  حاجی آباد پل آبگینه اجرا شده است، افزود: خشکه کاری برنج به دلیل نیاز کم به آبیاری راهکاری موثر در مقابله با خشکسالی است.

به گفته وی؛ در این مزرعه آزمایشی خشکه کاری برنج با نصب کنتور حجمی و آبیاری نواری پیش بینی می شود مصرف آب حداقل تا 50 درصد کاهش یافته و ضمن تولید خوب هزینه ها کاهش یابد.

رشیدی اظهار کرد: فناوری هسته ای علاوه بر اینکه برای پژوهشهای کشاورزی به عنوان یک ابزار محسوب می شود، برای سالم سازی، افزایش تولید و کنترل آفات و بیماریهای محصولات کشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید