Iranian Agriculture News Agency

در پی آلودگی احتمالی پتروشیمی در رودخانه سندگان فلارد:

190 تن ماهی در لردگان تلف شد

مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: آلودگی رودخانه "سندگان" منطقه فلارد لردگان باعث تلف شدگی ۱۹۰ تن ماهی شد.

190 تن ماهی در لردگان تلف شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، محمد کریمی اظهار داشت: در زیر دست پتروشیمی لردگان 14 مزرعه شیلات وجود دارد که قبل از این ماجرا، 10 مزرعه، ماهی‌های خود را برداشت کرده بودند و مزراع آنان خالی بود اما سه مزرعه ماهی ذخیره قابل توجهی داشتند.

کریمی تاکید کرد: بلافاصله با مسئولان شهرستانی تماس گرفتیم و هر کدام نمایندگان خود را برای بررسی اعزام کردند. در این بررسی‌ها مشخص شد که در مزرعه آقای اسلامی حدود 120 تن ماهی پرواری قزل آلا با وزن متوسط حدود یک کیلو تلف شده و در دو مزرعه بالادست تلفات در نهایت طبق آمار دامپزشکی 70 تن اعلام شد اما مقداری هم به سردخانه حمل شد که به ما دقیق اعلام نشد چه مقدار بوده است.

مدیر شیلات سازمان جهادکشاورزی استان گفت: ماهی‌های تلف شده توسط دامپزشکی و محیط زیست معدوم سازی شد زیرا دیگر در مصارف انسانی و صنعتی کاربرد نداشتند.

وی ادامه داد: مقداری هم در مزارع بالادست که زودتر متوجه آلودگی شدند، صید شده بود و تحت نظارت دامپزشکی به سردخانه‌های استان منتقل شد، همزمان نمونه برداری از ماهیان تلف شده و صید شده صورت گرفت تا علت تلف ماهیان تلف شده، مشخص شود و در مورد ماهیان منتقل شده به سردخانه ببینند آیا قابلیت مصرف انسانی یا صنعتی را دارد یا خیر اگر ندارند که معدوم شوند.

کریمی با بیان اینکه این امر توسط دامپزشکی انجام شد و به آزمایشات در آزمایشگاه‌های ذی صورت گرفت، عنوان کرد: مقداری هم که به ما دقیق اعلام نشد، چه میزان بوده به سردخانه‌های استان منتقل شد تا بعد راجع آن تصمیم گیری شود.

مدیر شیلات سازمان جهادکشاورزی استان تاکید کرد: همزمان کارشناسان محیط زیست استان از چهار ایستگاه رودخانه سِندِگان نمونه برداری آب کردند که از قسمت زیردست پتروشیمی لردگان تا ورودی مزارع پرورش ماهی که مجاور هم بودند، صورت گرفت.

وی تصریح کرد: مقرر شد هر دستگاه در حوزه مسئولیت خودش سخن بگوید و در نهایت در مورد تلفات دامپزشکی و در مورد آلودگی رودخانه محیط زیست باید سخن بگوید.

کریمی عنوان کرد: آلودگی محرز شده و در بالادست رودخانه نزدیک پتروشیمی آلودگی  خیلی بالا بوده است، همچنین در ورودی مزارع شیلات که تلفات داشته، آلودگی وجود داشت و به ما رسما اعلام شد. برای پرداخت خسارت شیلات‌داران قرار شد از طریق دادگاه شکایت کنند تا دادگاه رای نهایی را صادر کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید