Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اعلام کرد:

هدف گذاری ایجاد 200 هکتار گلخان هدر خراسان شمالی طی برنامه ششم و افق 1404

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ایجاد 200 هکتار گلخانه طی برنامه ششم وافق 1404 در استان هدف گذاری شده است.

هدف گذاری ایجاد 200 هکتار گلخان هدر خراسان شمالی طی برنامه ششم و افق 1404

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، عبداله یوسفی رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: با فعال سازی ستاد توسعه گلخانه در استان و شهرستان‌ها ،اجرای برنامه‌های آموزشی ترویجی و حذف استعلامات غیر ضروری، تسهیل فرآیند صدور مجوزها ، تامین تسهیلات و  ... در سال 1399 تعداد 135 مجوز تاسیس در سطح 98.3  هکتار صادر و تعداد 151 طرح احداث گلخانه با سطح 49 هکتار جهت اخذ تسهیلات به بانک های کشاورزی و صندوق کارآفرینی امید معرفی شده  است که 38 طرح با سطح 10 هکتار انعقاد قرارداد شده است .

وی خاطر نشان کرد: همچنین تعداد 47 واحد گلخانه ای با سطح 10.5 هکتار به بهره برداری رسیده است .

یوسفی گفت: طی چند سال اخیر توسعه کشت های گلخانه ای مورد اقبال بهره برداران قرار گرفته و روند افزایشی داشته به طوری که سطح گلخانه های در حال بهره برداری و ساخت استان از 10 هکتار در سال 1392 به 76.8 هکتار رسیده است .

وی افزود: استان خراسان شمالی از نظر سطح کشت در سال 1392 جایگاه  29  کشور را داشته که در سال گذشته به رتبه 21 در سطح و 17 در تولید ارتقاء یافته است.

یوسفی با اشاره به اینکه در حال حاضر از محل منابع داخلی بانک با سود ترجیحی امکان پرداخت تسهیلات میسر است، بیان کرد: در گلخانه های استان محصولات متنوعی نظیر گوجه فرنگی، خیار،سبزی ریحان،گیاهان گلدانی و گل های شاخه بریده (نظیر لسیانتوس ،شب بو)، آلوورا، کاکتوس، نشاء گیاهان دارویی و زراعی ، قلمه گل محمدی ،نهال پسته و ... تولید می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: درحال حاضر مجتمع گلخانه ای امام رضا(ع) در شهرستان مانه و سملقان در سه فاز با  مساحت 115 هکتار و 60 قطعه احداث شده است  که از 40 قطعه فاز اول و دوم آن 30 قطعه واگذارشده و فاز سوم زیرساخت ها تکمیل و در حال واگذاری است و در حال حاضر 25 قطعه با سطح 15 هکتار در حال ساخت و اجرا است که  2 واحد با مساحت 1.3 هکتار به بهره برداری رسیده است.

وی افزود: همچنین مجتمع گلخانه‌ای 100 هکتاری دوین شیروان با سرمایه گذاری موسسه ملل در کارگروه استانی و ملی تصویب و فاز اول آن با سطح 20 هکتار برای دریافت تسهیلات به بانک کشاورزی معرفی و در مراحل تکمیل پرونده است.

یوسفی اضافه کرد: شهرک گلخانه ای ساری گل شهرستان اسفراین با مساحت 50 هکتار نیز در مرحله تامین زیر ساخت می باشد .

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید