Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مریوان:

توت فرنگی برای ۸۶۰ نفر در مریوان شغل ایجاد کرده است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مریوان گفت:‌ کار کاشت، تولید و برداشت توت فرنگی در این شهرستان برای ۸۶۰ نفر به صورت دائم ایجاد اشتغالزایی کرده است.

توت فرنگی برای ۸۶۰ نفر در مریوان شغل ایجاد کرده است

به گزارش خبرنگار ایانا از کردستان، محمد رحیمی ، اظهار داشت: برداشت توت فرنگی در شهرستان مریوان هرساله از اواخر اردیبهشت آغاز و تا اوایل تیر ادامه دارد.

وی افزود: ۳۷۰ هکتار از باغات شهرستان مریوان زیر کشت توت فرنگی است که ۳۵۰ هکتار آن توت فرنگی تولید کرده و ۲۰ هکتار نیز به تولید نشاء توت فرنگی اختصاص یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مریوان یادآور شد: متوسط برداشت توت فرنگی در هر هکتار ۱۷ تن است که پیش بینی می شود امسال ۶ هزار تن توت فرنگی در این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف شود.

وی به ارقام توت فرنگی اشاره کرد و گفت:‌ پارس، دیامنت، کوین الیزا، کاما روسا و رقم محلی کردستان مهمترین ارقام توت فرنگی تولید شده در شهرستان مریوان است که به تمام مناطق استان و خارج از استان نیز صادر می شود.

رحیمی با بیان اینکه مریوان رتبه سوم تولید توت فرنگی استان کردستان را به خود اختصاص داده اضافه کرد: بیشترین باغات توت فرنگی در شهرستان مریوان در مراکز سرکل بخش مرکزی قرار دارد و هرساله رونق خاصی به این منطقه بخشیده است.

وی به مشکلات تولید کنندگان توت فرنگی اشاره کرد و افزود:‌ مسافت طولانی با بازار فروش، هزینه بالای نهاده های کشاورزی، نبود و کمبود سرد کن های میوه توت فرنگی و ماشین های یخچال دار جهت حمل محصول و نبود بسته بندی‌های مناسب از مهمترین مشکلات باغداران این شهرستان است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مریوان ادامه داد: افزایش اجاره بها باغات اجاره ای توت فرنگی باتوجه به اینکه توت فرنگی کاران این شهرستان در زمین‌های اجاره ای مشغول تولید هستند، افزایش هزینه بیمه کارفرما و کارگر، عوض شدن شرایط اقلیمی و کم آبی و پرداخت کم خساراتی که در قبال بیمه محصولات کشاورزی به باغداران پرداخت می شود از دیگر مشکلات توت فرنگی کاران مریوانی است.

سالانه بیش از ۴۰ هزار تُن محصول توت فرنگی در استان کردستان تولید می شود که این میزان شامل ۸۰ درصد توت‌فرنگی کشور است.

استان کردستان یک میلیون و ۱۲۰هزار هکتار زمین زراعی دارد که سالانه نزدیک به سه میلیون تُن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در استان تولید می شود.

بیش از ۱۲۰ هزار بهره بردار در بخش های مختلف کشاورزی در استان کردستان مشغول به فعالیت هستند، شهرستان مریوان با بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۳۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان قرار گرفته و ۲۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغات در این شهرستان وجود دارد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید