Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی مطرح کرد :

افزایش تردد کامیون ها در گمرکات به دلیل افزایش صادرات محصولات کشاورزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: افزایش تردد کامیون ها در گمرکات آذربایجان غربی ناشی از افزایش صادرات محصولات کشاورزی مخصوصا سیب درختی و تجارت خارجی است.

افزایش تردد کامیون ها در گمرکات به دلیل افزایش صادرات محصولات کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، اکبر کرامتی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در جلسه شورای هماهنگی مدیران و معاونین سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: با صادرات فشرده سیب درختی و تسهیل‌گری برای این منظوردر ماههای اخیر،امیدواریم روند صادرات در روزهای اخیر نیز شتاب بگیرد و با هماهنگی و پیگیری های صورت گرفته با تجاروهمکاری گمرک، ماندن حتی یک کیلو سیب در سردخانه‌ها قابل قبول نیست . 

کرامتی با بیان اینکه آذربایجان‌غربی با سطح باغات بیش از ۶۰ هزار هکتار، قطب تولید سیب کشور است و سال گذشته توانست بیش‌از یک میلیون و ۱۴۰ هزار تن از این محصول را تولید کند، اظهار کرد: تسریع در امر صادرات سیب پس از سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان و پیگیری‌های استاندار آذربایجان‌غربی روند مناسبی پیدا کرد.

وی بیان کرد: مسایل مختلف و اساسی سبب شد یکی از مقاصد اصلی و هدف صادرات به کشورهای اورسیا را از دست دهیم، طغیان کرونا و مشکلات تعرفه گمرگی با شمال عراق همگی از جمله دلایل مهمی بودند که صادرات سیب از استان را با مشکل مواجه کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی افزود: هم اینک روزانه به صورت منظم به طور میانگین ۵۰۰ هزار تن سیب از استان صادر می‌شود که امیدواریم این روند شتاب بگیرد.

وی اضافه کرد: توجه به سورتینگ و بسته‌بندی میوه و صادرات اصل اساسی است که خوشبختانه بخش خصوصی به خوبی در این مسایل پیش قدم شده و توانسته است به پیشرفت های خوبی به ویژه در جذب سرمایه گذار جهت صنایع تبدیلی نایل شود.

وی تاکید کرد : امید است در سال ۱۴۰۰ و در سال تولید ، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها شاهد جهش مطلوب در امر تولید و صادرات محصولات کشاورزی باشیم.

کرامتی تصریح کرد: آذربایجان غربی با داشتن گمرکات بازرگان ماکو، صنم بلاغی پلدشت ، رازی خوی، سرو ارومیه ، تمرچین پیرانشهر و کیله سردشت نقش مهم و کلینیک در صادرات ، واردات و ترانزیت محصولات کشاورزی دارند  و در تمامی گمرکات مراکز قرنطینه نباتی جهت تایید و صدور گواهی بهداشتی فعال هستند. 

این مقام مسول ادامه داد: مشکل تسهیل در روند صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای هدف اوراسیا وهندوستان نیز پیگیری می شود. 

وی همچنین با اشاره سایر عوامل موثر در کاهش صادرات محصولات کشاورزی افزود: با توجه به همزمانی شروع فصل تولید در برخی از کشور های هدف صادراتی و افزایش تعرفه گمرکی این کشورها در جهت کاهش واردات وحمایت از تولید داخلی محصولات کشاورزی شان با کاهش روند صادرات مواجه شدیم به طور مثال در خصوص صادرات هندوانه به کشور ترکیه و بعضی محصولات به کشور عراق که  با محدویت روبرو بودیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید