Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد مطرح کرد:

سطح مبارزه با آفت سن غلات در مزارع مهاباد به ۲۱ هزار هکتار رسید

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد گفت: ۲۱ هزار هکتار از مزارع گندم این شهرستان علیه بیماری سن مادری و پوره سمپاشی شد.

سطح مبارزه با آفت سن غلات در مزارع مهاباد به ۲۱ هزار هکتار رسید

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، جعفر ایمانیان اظهار کرد: گندمکاران این شهرستان با مساعد شدن شرایط آب و هوا، مبارزه با علف‌های هرز و بیماری سن را در مزارع خود شروع و تاکنون ۱۲ هزار هکتار علیه سن مادر و ۹ هزار هکتار علیه پوره سن سمپاشی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه سمپاشی علیه بیماری پوره سن ادامه دارد، تصریح کرد: کشاورزان با کمک مراکز دهستان و سرکشی روزانه در ۲ شیفت کاری عملیات سمپاشی را تا اتمام مزارع خود انجام می دهند.

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد گفت: کشاورزان باید حین مبارزه با علف‌های هرز به مرحله رشد گیاه و علف هرز توجه داشته باشند و با هماهنگی و مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی از سموم مناسب و موثر متناسب با نوع علف‌های هرز استفاده کنند.

ایمانیان با اشاره به بازدیدهای دوره‌ای کارشناسان جهادکشاورزی از مزارع این شهرستان افزود: ارایه راهکارهایی برای کاهش مقاومت علف‌های هرز به علف‌کش‌ها، معرفی سموم جدید به کشاورزان و جمع‌آوری بذر علف‌های هرز مشکوک به مقاومت از خدمات کارشناسان کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری ۵۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع این شهرستان به کشت گندم اختصاص یافت، گفت: از این میزان ۴۸ هزار هکتار به مزارع دیم گندم و مابقی نیز به گندم آبی اختصاص یافته است.

وی به کشاورزان توصیه کرد با مراجعه به مراکز جهادکشاورزی دهستان‌ها و دریافت راهنمایی‌های فنی لازم نسبت به خرید سموم مورد نیاز خود از فروشگاه‌های مجاز اقدام و مزارع خود را علیه این آفت سمپاشی کنند.

مبارزه نکردن با علف‌های هرز خسارت بین ۳۰ تا ۵۰ درصدی به مزارع وارد می‌کند و می‌تواند افت کمی و کیفی محصول را در پایان فصل برداشت به همراه داشته باشد، خردل ‌وحشی، یولاف، جودره، چچم، خاکشیر دم روباهی، خارشتر و شلمی از مهمترین علف‌های هرزی هستند که در کنار مزارع غلات این شهرستان رشد می‌کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید