Iranian Agriculture News Agency

سامانه صدور مجوز مرغداری در استان کرمان فعال است

معاون بهبود تولیدات دامی این سازمان از بازگشایی سامانه صدور مجوز مرغداری در استان کرمان خبر داد و گفت: متقاضیان می توانند یا از طریق سامانه سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی یا به صورت حضوری به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان محل سکونت خود مراجعه و ثبت نام کنند.

سامانه صدور مجوز مرغداری در استان کرمان فعال است

بنا به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، باقری در مورد مهلت ثبت نام متقاضیان برای ثبت نام در سامانه صدور مجوز مرغداری گفت: زمانی برای بستن سامانه هنوز اعلام نشده اما هر زمان عرضه و تقاضا در استان به تعادل برسد، محدودیت هایی برای صدور مجوز مرغداری قائل می شوند.

باقری با یادآوری پیگیری ها و جلسات استان با مسئولین ارشد کشوری در زمینه صدور مجوز مرغداری بیان کرد: با توجه به اینکه بخشی از نیاز مصرفی استان کرمان از یزد تامین می شد و پس از کمبود گوشت مرغ در کشور، استان یزد دیگر به ما گوشت مرغ نداد و کرمان با مشکلاتی در این زمینه مواجه شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان ادامه داد: تعداد مرغداری ها در جنوب استان کرمان به دلیل اقلیم و شرایطی که در گذشته داشته، کم است و در زمان کمبود گوشت مرغ، شمال استان ملزم به تامین گوشت مرغ جنوب نیز شد، بنابراین فشار زیادی به شمال استان وارد شد و کمبود گوشت مرغ در این منطقه بیشتر احساس شد.

وی تاکید کرد: باتوجه به شدت کمبود گوشت مرغ در استان، استاندار کرمان، مسئولین ارشد وزارت جهادکشاورزی را به استان دعوت کرد تا از نزدیک مسائل و مشکلات را مشاهده کنند ضمن آنکه استاندار و رییس جهادکشاورزی استان در وزارتخانه حضور یافته و پیگیر صدور مجوز مرغداری شدند که در نهایت در کمیسیون رفع موانع تولید کشور ممنوعیت صدور مجوز مرغداری در کل کشور برداشته شد.

باقری در ادامه از سیاست های جهاد کشاورزی استان کرمان سخن به میان آورد و گفت: در ابتدا برای توسعه مرغداری های موجود اقدام می کنیم زیرا صاحبان این واحدها تجربیات لازم را دارند و دچار ضرر و زیان نمی شوند، همچنین زیرساخت های آنها از جمله آب و برق موجود است.

وی ادامه داد: واحدهای قدیمی که بیش از 40 سال از عمر احداث آنها مخصوصا در کوه باداموییه، چشمه گز، بی بی حیات و ... می گذرد، دچار مشکلات زیست محیطی، بهداشتی – دامپزشکی و ... هستند که به دنبال رفع مشکل آنها از طریق مجاری قانونی هستیم تا هم شاغلین این مرغداری ها بیکار نشوند و هم وارد چرخه تولید شوند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی شمال استان کرمان بیان کرد: حدود 550 واحد مرغداری در شمال استان فعال و حدود 400 واحد کوچک دیگر نیز وجود دارد اما به دلیل نداشتن پروانه نمی توانستند از سامانه بازارگاه نهادهای خود را خریداری کنند که پیگیر رفع مشکل آنها هستیم که مشکل این 400 واحد شامل مشکلات زیست محیطی، فواصل بهداشتی دامپزشکی است و تعداد زیادی از آنها اراضی ملی را تصرف کرده اند.

وی درباره اینکه مجوزها در سامانه به تعداد محدود صادر می شود یا خیر؟ اظهار  کرد: سیاست بر این است اگر بیش از نیاز کشور گوشت مرغ تولید شد، خط کشتارگاه طیور به سیستم روز دنیا مجهز کنیم تا بتوانیم گوشت مرغ مازاد مصرف جامعه را صادر کنیم بنابراین تاکنون محدودیتی در تعداد صدور مجوزها نداریم.

باقری درمورد مهلت ثبت نام متقاضیان برای ثبت نام در سامانه صدور مجوز مرغداری گفت: زمانی برای بستن سامانه هنوز اعلام نشده اما هر زمان عرضه و تقاضا در استان به تعادل برسد، محدودیت هایی برای صدور مجوز مرغداری قائل شوند.

وی افزود: شاید اگر دو واحد بزرگ در استان راه اندازی شود کمبود گوشت مرغ استان را جبران کند و به محض اینکه کمبود استان جبران شود، ممکن است در صدور مجوز مرغداری محدودیت قائل شویم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی شمال استان خطاب به مرغداران گفت: هر کس که علاقمند به توسعه مرغداری خود بوده که به دلیل محدودیت ها برای آنها مقدور نبود اما اکنون شرایط آن فراهم شده و باید در اسرع وقت برای گرفتن مجوز توسعه مرغداریشان مراجعه کنند. همچنین از سرمایه گذاران تقاضا داریم که در شهرستان هایی که واحد مرغداری در گذشته در آنها کمتر توسعه پیدا کرده، سرمایه گذاری کنند.

وی بر لزوم تاسیس تشکل های مرغداری تاکید کرد و افزود: برای جلوگیری از ضرر و زیان تولیدکننده و مصرف کننده باید عرضه و تقاضا تعادل داشته باشد لذا مرغداران با تاسیس تشکل بازارهای هدف و میزان نیاز بازار را پیدا می کنند.

باقری خاطرنشان کرد: مرغداران نفع خود را در جمع ببینند و تشکل هایشان را فعال کنند و باید در هر شهرستان یک تشکل قوی داشته باشیم.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید