Iranian Agriculture News Agency

"علائی مقدم":

800 کانکس بهداشت عشایری تا پایان برنامه ششم دایر می شود

رئیس سازمان امور عشایر ایران در دیدار با دبیر کمیسیون بهداشت مجلس گفت: 800 کانکس بهداشت تا پایان برنامه ششم در مناطق عشایری دایر می شود.

800 کانکس بهداشت عشایری تا پایان برنامه ششم دایر می شود

به گزارش ایانا به نقل از سازمان امور عشایر، شاهپور علائی مقدم در نشست با دبیر اول کمیسیون بهداشت و عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: تعداد 800 کانکس بهداشت تا پایان برنامه ششم در مناطق عشایری دایر می شود که 400 مورد آن راه اندازی شده است.

وی گفت: 50درصد جمعیت یک میلیون 200 هزار نفری عشایر را زنان تشکیل می دهند که 35درصد صنایع دستی و 40 درصد فرش صادراتی کشور را تولید می کنند.

علائی مقدم افزود: زنان عشایری علاوه بر خانه داری در داخل سیاه چادر گلیم و گبه و فراوری محصولات دامی و لبنی را انجام می دهند و در دامداری نیز کمک می کنند.

وی با اشاره به اینکه به صندوق های اعتبارات خرد زنان عشایری برای تولید صنایع دستی، فرآوری لبنیات و جمع آوری گیاهان دارویی تسهیلات پرداخت می کنیم، گفت: برای برنامه هفتم توسعه با همکاری فراکسیون عشایری مجلس چندین سند برای زنان عشایری تنظیم و در حال پیگیری هستیم.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه 66 هزار کیلومتر راه عشایری در کشور داریم، از نمایندگان مجلس خواست در بودجه 1401 یک ردیف مستقل ملی برای نگهداری راه های عشایری درنظر گرفته شود.

وی بیان داشت: کوچ عشایر تکنیک سازگاری با تغییرات اقلیمی است و به دلیل شرایط اقیلمی، عشایر در برخی استانها تا 700 کیلومتر هم کوچ می کنند.

علائی مقدم با اشاره به اینکه امروز سازمان امور عشایر به یک سازمان توسعه ای پیشرو در اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است، بیان داشت: برای اولین بار است که در هئیت رئیسه مجلس یک صندلی برای عشایری داریم و رئیس فراکسیون عشایری که عضو هئیت رئیسه مجلس هستند یکی از موثرترین افراد برای جامعه عشایری هستند.

خشکسالی یکی از مهم ترین چاش های عشایر

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه خشکسالی امسال یکی از مهم ترین چالش های عشایر است، خاطرنشان کرد: برای جبران خسارات ناشی از خشکسالی در مناطق عشایری 800 میلیارد تومان از منابع مدیریت بحران کشور اختصاص می یابد و 350 میلیارد تومان نیز با قرارگاه محرومیت زدایی سپاه تفاهم کرده ایم.

وی با بیان اینکه عشایر در بهره وری از منابع تولید نقش بی نظیری دارند و هر یک نفر از عشایر گوشت مورد نیاز 16 فرد ایرانی را تولید می کند، گفت: با پرداخت دو هزار میلیارد تومان تسهیلات در یک افق 5 ساله گوشت تولیدی عشایر را به 200 هزار تن در سال رسانده ایم که دستاورد بزرگی است.

طرح راه اندازی دامبولانس برای خدمات دامپزشکی به دامداران

دبیر اول کمیسیون بهداشت و عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار با بیان اینکه عشایر بیشترین سازگاری را با طبیعت، با حکومت و با مردم دارند، گفت: برنامه های بهداشتی مورد نیاز جامعه عشایری را در کمیسیون بهداشت پیگیری می کنیم.

فاطمه محمدبیگی با اشاره به پیشنهاد طرح راه اندازی دامبولانس برای ارائه خدمات دامپزشکی به دامداران، گفت: از طریق این دامبولانس ها می توان خدمات دامپرشکی را به دامداران در مناطق عشایری ارائه داد.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با قدردانی از نگاه توسعه محور و آینده نگر رئیس سازمان امور عشایر به جامعه عشایری، افزود: جهش تولیدی که در مناطق عشایری می بینیم حاصل برنامه های سازمان امور عشایر است و ما هم در مجلس افزایش اعتبارات ملی امور عشایر بویژه زنان عشایری را پیگیری می کنیم.در این نشست که مدیر حوزه ریاست سازمان امور عشایر ایران نیز حضور داشت، غیاثوند رئیس امور عشایر قزوین گزارشی از وضعیت عشایر استان و خدمات ارائه شده به آنان ارائه داد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید