Iranian Agriculture News Agency

ایانا گزارش می‌دهد:

سایه شوم خشکسالی بر سر چهارمحال و بختیاری

چهارمحال و بختیاری در گذشته های نه چندان دور منطقه ای پرآب و بارانی به حساب می آمد، با کاهش معنادار بارش هاتسلیم بحران خشکسالی شده است.

سایه شوم خشکسالی بر سر چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، حکایت تداوم خشکسالی و کاهش بی سابقه بارندگی ها در سال جاری چهارمحال و بختیاری را در شرایط دشواری قرار داده است.

چهارمحال و بختیاری با یک درصد مساحت کشور در سالیان دور حدود ۱۰ درصد آب موردنیاز کشور را تامین می‌کرد، اما در یک دهه اخیر به‌علت کاهش بارش، تغییر اقلیم و خشکسالی‌های پی در پی با بحران تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت مواجه شده است

از دیرباز چهارمحال و بختیاری شاهد بارش برف و باران فراوانی بوده است به یکباره این سرزمین چهارفصل به دومین استان خشک کشور تبدیل شد!

بحران خشکسالی یکی از غم‌انگیزترین چالش‌هایی است که در کشور با آن مواجه هستیم و سالانه دغدغه‌ها در رابطه با این موضوع باتوجه به کاهش بارش‌ها، استفاده بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی و خالی شدن آب ذخیره شده در پشت سدها در حال افزایش است، این بحران تاثیرات نامطلوب بسیاری بر گیاهان، جانوران و در نهایت انسان خواهد گذاشت

کشاورزی همواره تحت تأثیر شرایط نامساعد بارش بوده است و در شرایط اخیر، به واسطه عدم حصول شرایط رطوبتی مناسب و کاهش بارندگی در فصل زمستان و  بهار، سطح تولید دچار تهدیدات جدی شده است

اقدام فوری برای کاهش اثرات بحران خشکسالی در بخش کشاورزی

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: اقدام فوری در کوتاه‌مدت برای کاهش اثرات بحران خشکسالی در بخش کشاورزی استان به یک‌هزار و ۶۴۲ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

عطاءالله ابراهیمی افزود :: از این میزان اعتبار، یک‌هزار و ۵۴۷ میلیارد ریال به‌منظور اجاره خودرو تانکر آب‌رسان و پرداخت هزینه حمل آب برای باغ‌ها و کانون‌های بحرانی آب و خرید تانکرهای کوچک آب ثابت و متحرک نیاز است.

وی افزود: در این راستا مبارزه با آفات و سن گندم در مزرعه‌های رها شده در اثر خشکسالی از طریق تجهیز، تعمیر، نوسازی و خرید ناوگان سم‌پاش‌ها به ۴۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

ابراهیمی تصریح کرد: برای خرید لوله پلی‌اتیلن در اندازه‌های مختلف به‌منظور آب‌رسانی به باغ‌ها و مزرعه‌های چهارمحال و بختیاری به ۵۰ میلیارد ریال نیاز است.

وی یادآور شد: به‌منظور اقدام فوری در کوتاه‌مدت برای کاهش اثرات بحران خشکسالی در بخش کشاورزی، باید نسبت به اندیشیدن راهکارهایی در راستای تامین بخشودگی سود، کارمزد جریمه و امهال تمامی وام‌های دریافتی کشاورزان و دامداران از منابع داخلی، تبصره‌ها و صندوق توسعه ملی اقدام شود.

ابراهیمی اظهار داشت: پرداخت کمک‌های بلاعوض و یارانه‌ای به کشاورزان و دامداران بی‌بهره از بیمه محصولات کشاورزی و دامی و همچنین پیش‌بینی تسهیلات بانکی لازم برای تامین علوفه و خوراک دام ضروری است.
 

احتمال سیر نزولی تولید گندم در چهارمحال و بختیاری

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: باتوجه به کاهش بارندگی‌ها در فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۰ و همچنین سرمازدگی سال‌ زراعی جاری، در شرایط فعلی برآورد تولید گندم در استان به ۱۱۰ هزار تن رسیده است، حتی ممکن است طی دو ماه آینده رقم تولید گندم نیز کاهش پیدا کند.

حسین برزگر با بیان اینکه گندم جزو محصولات استراتژیک و راهبردی کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: بیش از ۶۴ درصد اراضی زراعی چهارمحال و بختیاری به کشت غلات ( گندم و جو) اختصاص دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: سطح زیر کشت غلات در استان،  ۸۵ هزار و ۶۰۰ هکتار بوده که از این مقدار، حدود ۵۹ هزار و ۳۰۰ هکتار گندم و مابقی جو است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شد تولید گندم در سال زراعی جاری به ۱۲۵ هزار تن برسد، یادآور شد: باتوجه به کاهش بارندگی‌ها در فروردین و اردیبهشت در سال ۱۴۰۰ و سرمازدگی سال‌ زراعی جاری، در شرایط فعلی برآورد تولید گندم در استان به ۱۱۰ هزار تن رسیده است، حتی ممکن است طی یک تا دو ماه آینده رقم تولید گندم نیز کاهش یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: با توجه به قیمت جهانی گندم، کاهش تولید این محصول در کشور و تفاوت نرخ ارز، احتمالا امسال کشور با چالش تامین گندم مواجه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: برداشت گندم در استان‌های جنوبی آغاز شده و میزان برداشت گندم از کاهش تولید گندم خبر می‌دهد، به‌همین دلیل شرکت غله خدمات بازرگانی کشور پیش‌بینی کرده است که در سال‌جاری باید حدود پنج میلیون تن گندم وارد کند، از آن سو نیز کشاورزان با احتساب رقم قیمت تضمینی گندم تمایلشان برای فروش گندم به شرکت غله کاهش پیدا کرده است.

برزگر در خصوص تدابیر خرید گندم از کشاورزان چهارمحال و بختیاری، توضیح داد: به‌منظور حمایت از کشاورزان و تسریع در فرآیند فروش گندم، دو مباشر خرید گندم شامل ۱۵ مرکز در استان پیش‌بینی شده، ۱۴۲ کمباین بومی استان و ۸۵ کمباین مهاجر نیز از استان‌های مجاور برای کمک‌رسانی به کشاورزان در فرآیند برداشت گندم در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: ۳۳ گروه نظارتی نیز به‌منظور نظارت بر کمباین‌ها در امور ضدعفونی، پیگیری سوخت و معاینه فنی در نظر گرفته شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه استان جزو آخرین نقاط در برداشت گندم در کشور به‌حساب می‌آید، گفت: قیمت تضمینی گندم برای سال آینده در مهرماه اعلام می‌شود تا کشاورز بتواند برای کشت پاییزه خود برنامه‌ریزی کند.

وقوع ۱۴ دوره خشکسالی در استان طی ۳۰ سال گذشته باعث وارد شدن ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال خسارت به بخش‌های مختلف چهارمحال و بختیاری شده است.

خشکسالی‌های سال‌های اخیر تمامی مناطق استان به‌ویژه در شرق، شمال‌شرق و جنوب شرقی را تحت تاثیر قرار داده است و باعث شده تا این استان اکنون در رتبه دوم کشور با ۲۲۲ میلی‌متر کاهش بارش قرار گیرد.

رودخانه‌های کارون، زاینده‌رود و بخشی از دز از چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد و خشکسالی در این استان تاثیراتی بر استان‌های پایین‌دست شامل خوزستان و اصفهان داشته است.

خشکسالی یک پدیده طبیعی محسوب می‌شود و در طول ۱۰ سال گذشته حدود ۹۳ درصد چهارمحال و بختیاری درگیر خشکسالی خفیف، متوسط، شدید و بسیار شدید بوده‌ تا این استان بعد از کرمانشاه دومین استان خشک لقب بگیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید