Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیجار:

سمپاشی مزارع علیه پوره سن ضروریست

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیجار گفت: کشاورزان مبارزه با پوره سن را جدی بگیرند.

سمپاشی مزارع علیه پوره سن ضروریست

به گزارش خبرنگار ایانا از کردستان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیجار گفت: با توجه به شرایط خاص آب و هوایی در سال جاری و بالا بودن تراکم پوره سن گندم در مزارع و محدودیت زمان مبارزه، ضروری است کشاورزان هر چه سریعتر نسبت به سمپاشی مزارع خود اقدام نمایند.

پیمان قمری افزود: در سال جاری در پنجاه و هشت هزار و 677 هکتار از مزارع شهرستان سمپاشی در مرحله سن مادر، شش هزار و 200 هکتار در مرحله پوره سن، بیست هزار و 895 مبارزه با علف هرز و پانزده هزار و 60 هکتار محلول پاشی کود انجام شده است.

قمری گفت: بهترین زمان مبارزه با این آفت زمانی است که سن مادر تخم گذاری نکرده است و کشاورزانی که در این برهه همزمان با سمپاشی مزارع، اقدام به محلول پاشی کود NPK کرده اند خسارت کمتری دیده و پوره سن در مزارع آن‌ها از حد نرمال کمتر است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیجار گفت: آفت سن مادر در کمیت مزارع تاثیر می‌گذارد، اما سن پوره علاوه بر کمیت بر کیفیت گندم و در نهایت آرد حاصل نیز موثر است و اگر کنترل نشود نابودی محصول را به دنبال دارد.

قمری افزود : در سال زراعی جاری استمرار خشکسالی کم سابقه، پوشش گیاهی ضعیف در مراتع، زمستان با آب و هوای معتدل و از طرفی ریزش تدریجی باعث طغیان آفت سن و موجب شده مزارع گندم و جو در اکثر مناطق شهرستان در معرض خطر خسارت شدید سن قرار گیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید