Iranian Agriculture News Agency

میرعرب رضی خبر داد:

اصلاح 11.7 هزار از هکتار باغ‌های زیتون در سال 99

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی از اصلاح سطح 11هزار و 790 هکتار باغ زیتون در سال 99 بر اساس برنامه ششم توسعه کشور خبر داد.

اصلاح 11.7 هزار از هکتار باغ‌های زیتون در سال 99

جواد میرعرب رضی، مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به این که تاکنون اعتباری بالغ بر 250 میلیارد ریال در دهه 90 به منظور انجام عملیات اصلاح باغ های زیتون از محل اعتبارات طرح و کمک های فنی و اعتباری به کشاورزان تخصیص داده شده است، گفت: پروژه اصلاح باغ های زیتون در سال های اخیر  برنامه ریزی و تامین اعتبار شده و مورد اجرا قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در سال 1399 نیز بر اساس برنامه ششم توسعه کشور، اصلاح سطح 11790 هکتار باغ زیتون در دستور کار قرار گرفت.

 به گفته وی با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته و محدودیت های اعتباری مبلغ 20215 میلیون ریال برای انجام سطح 2110 هکتار اصلاح باغ های زیتون در 23 استان کشور و با محوریت اقتصادی کردن تولید، به صورت الگویی تخصیص یافت و مابقی سطوح با مشارکت باغداران اصلاح شد.

وی با تاکید بر ادامه سیاست ها و برنامه های طرح اصلاح باغات زیتون با هدف افزایش تولید محصول روغن زیتون، تصریح کرد: پیش نویس طرح 10 ساله زیتون در برنامه هفتم و هشتم (1409-1400) تهیه شده که پس از طی دو مرحله اخذ نظرات موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی موارد پیشنهادی اصلاح و تکمیل شد.

وی یادآور شد: عملیات اصلاح باغ های زیتون شامل هرس باردهی و باز جوان سازی باغ های قدیمی، پیوند، انجام آزمون های خاک و برگ، به کارگیری مهندسین ناظر، مبارزه با آفات و بیماری های زیتون با اولویت مگس زیتون و تغذیه باغ های زیتون بر اساس آزمون خاک و برگ انجام شده است.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی، اقدامات اصلاحی از جمله تغییر رقم تاج درخت و یا انجام عملیات پیوند را ضروری عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه تشکیل میوه زیتون در شاخه های یک ساله و به دلیل همیشه سبز بودن درخت و سال آوری شدید، انجام عملیات اصلاحی انواع هرس و تغذیه و... نیز لازم الاجرا است.

وی بیان کرد: به دلیل سابقه و قدمت کشت درخت زیتون در کشورمان و وجود باغ‌های بسیار قدیمی در برخی از استان‌های کشور از جمله گیلان، زنجان و قزوین، لزوم انجام عملیات هرس بازجوان سازی در این باغ ها مشهود است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید