Iranian Agriculture News Agency

به علت خشکسالی، فروش دام سبک در خراسان شمالی افزایش یافت

رییس اتحادیه دامداران بجنورد گفت: خشکسالی و گرانی نهاده‌ها سبب شده تا تولید برای دامداران به صرفه نباشد از این رو عرضه بره‌ها در بازار و همچنین فروش دام داشتی افزایش یافته است.

به علت خشکسالی، فروش دام سبک در خراسان شمالی افزایش یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، حسینعلی حصاری رییس اتحادیه دامداران بجنورد گفت: در  اوایل امسال، قیمت بره زنده کش تا ۶۰۰ هزار ریال در هر کیلوگرم رسید اما با توجه به کاهش بارندگی های بهاره و مشکل تامین علوفه در مراتع هم اکنون عرضه دام بیشتر شده است که این امر موجب کاهش قیمت ها شده است.

وی اضافه کرد: قیمت دام زنده برای دامدار رضایت بخش نیست اما گرانی نهاده ها سبب شده تا این تولیدکنندگان وادار به عرضه دام زنده شوند.

 رییس اتحادیه دامداران شهرستان بجنورد گفت: اکنون قیمت بره زنده کش در هر کیلوگرم ۵۳۰ هزار ریال است که بسیار پایین است.

وی درباره گرانی نهاده ها در بازار گفت: جو در بازار آزاد به ازای هر کیلوگرم ۶۰ هزار تا ۶۲ هزار ریال عرضه می شود و کاه که ارزش غذایی چندانی ندارد ۵۰ هزار ریال و یونجه خشک ۴۵ هزار ریال به فروش می رسد که البته انتظار می رود در فصل تابستان و با برداشت محصولات، قیمت نهاده ها تاحدی کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: البته با توافقی که در سطح کشور انجام شده، قرار است نهاده با قیمت مصوب دراختیار عشایر استان قرار گیرد در این صورت تمایل دامدار به نگهداری دام بیشتر شده واز فروش دام خودداری می شود.

حصاری با اشاره به اینکه خشکسالی ها سبب شده تا تولید علوفه در مراتع به شدت کاهش یابد افزود: امسال عشایر در تامین ته چرای کشاورزان هم با مشکل رو به رو شده اند، گرانی علوفه و کاهش میزان تولید آن سبب شده تا کشاورزان ته چرا را با قیمت بیشتری عرضه کنند.

وی با بیان اینکه دلالان هم در این زمینه وارد عرصه شده و قیمت ها را بالا برده اند گفت: عشایر اعلام کرده اند که ته چرای عشایر را پیش خرید کرده اند اما کشاورزان بدون اعلام قیمت، ته چرا را فروخته اند، از این رو احتمال افزایش قیمت ها در فصل برداشت وجود دارد.

حصاری گفت: در این شرایط و با کاهش میزان عرضه، قیمت دام زنده هم در بازار افزایش می یابد.

 رییس اتحادیه دامداران شهرستان بجنورد اظهار داشت: از مسوولان انتظار می رود برای حمایت از دامداران نهاده بیشتری در اختیار این تولیدکنندگان قرار دهند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید