Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان خبر داد:

اجرای واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان کرمان

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) یک بیماری کشنده حاد با واگیر بسیار بالا می باشد که نشخوار کنندگان کوچک را درگیر می کند.

اجرای واکسیناسیون  طاعون نشخوارکنندگان کوچک در استان کرمان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، حسین رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان با اعلام اجرای واکسیناسیون طاعون نشخوارکنندگان کوچک در جمعیت دام سبک استان، گفت: واکسیناسیون عمومی و رایگان طاعون نشخوارکنندگان کوچک با هدف پیشگیری از این بیماری خسارت‌زا از ابتدای اردیبشهت ماه به مدت سه ماه در استان آغاز شده است.

این مقام مسئول مهمترین اهداف اجرای این طرح ملی را کاهش کانون‌ های بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و زمینه ‌سازی شرایط لازم برای ریشه ‌کنی آن در سال ‌های آینده در استان اعلام نمود.

 رشیدی با اعلام اینکه در اجرای این طرح ملی از توان و ظرفیت بخش خصوصی استان استفاده شده است، اظهار کرد: پیش ‌بینی می ‌شود که در این طرح ملی افزون بر ۸۵ درصد دام ‌های سبک استان با  با اولویت حاشیه مناطق حفاظت شده و کانون‌ های بیماری علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه و ایمن ‌سازی شوند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌ شود که حدود سه میلیون رأس دام سبک در استان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه و ایمن سازی شوند. 

وی گفت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک، از جمله بیماری ویروسی بسیار واگیردار گوسفند و بز است که  قابلیت سرایت از دام اهلی به حیات  وحش را دارد و در صورت انتقال خسارات و تلفات شدیدی درحیات وحش برجا می‌گذارد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان در رابطه با این بیماری افزود: این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی تنفس، اسهال بد بو و سرفه آغاز شده و دام مبتلا به این بیماری شدت لاغر شده و در نهایت تلف می‌شود.

این مقام مسئول واکسیناسیون به موقع، انجام ضدعفونی به‌صورت مرتب و جلوگیری از تردد افراد متفرقه و و سایل نقلیه به دامداری را از مهم ترین راه های پیشگیری از این بیماری اعلام کرد.

وی در پایان گفت: دامداران درصورت بروز بیماری، برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری باید از جابه جا کردن دام  خودداری کرده و اقدامات قرنطینه را اجرا  نمایند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید