Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری کشور:

85 درصد منابع طبیعی کشور به پوشش رادیویی مجهز می‌شود

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری کشور گفت: تا پایان سال بیش از ۸۵ درصد منابع طبیعی کشور به پوشش رادیویی مجهز می‌شوند.

85 درصد منابع طبیعی کشور به پوشش رادیویی مجهز می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا، مسعود منصور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری کشور امروز در نشست با خبرنگاران به ۹ محور از اقدامات جهشی برای ستادهای استانی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: به موجب قانون حفاظت از منابع مهمترین وظیفه ما است.

وی با اشاره به چهار طرح محوری آبخیزداری و آبخوانداری، مقابله با بیابان زایی، صیانت از جنگل‌های کشور، توقف بهره برداری چوب جنگل های هیرکانی و اجرای طرح جایگزین که در سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است، گفت: کاداستر اراضی ملی با اولویت عرصه‌های جنگلی و سواحل، همچنین تشخیص و تعیین حدود و آگهی ذخیره‌گاه‌های جنگلی از برنامه های جهش تولید سال گذشته بوده است.

رئیس سازمان جنگل ها درباره اجرای طرح کاداستر اراضی ملی، گفت: این طرح به منظور ایجاد نظام مالکیت جامع در کشور و کوتاه کردن دست زمین خواران و متعرضان آغاز و در سال گذشته 55.92 میلیون هکتار کاداستر انجام شده که نسبت به متوسط عملکرد 7 سال گذشته، 9 برابر افزایش داشته است.

منصور با اشاره به اینکه ذخیره‌گاه‌های جنگلی الگوهای کوچک شده ذخیره‌گاه‌های بیوسفر هستند که در آن گونه های منحصر به فرد و کمیاب در معرض تعطیلی در حال انقراض وجود دارد، تصریح کرد: مدیریت ذخیره گاه های جنگلی با فرایند تشخیص، تعیین حدود، آگهی، تهیه طرح و حفاظت از ذخیره گاه های جنگلی از اقدامات مهمی است که در سال گذشته به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است.

 وی ادامه داد: از سال ۷۲ تا سال ۹۸ در مجموع ۳۴۷ فقره ذخیره گاه جنگلی با مساحت بالغ بر ۴۰۹ هزار هکتار آگهی شده بود؛ این در حالی است که در سال گذشته تعداد 182 فقره ذخیره‌گاه جنگلی به مساحت ۴۱۰ هزار هکتار آگهی شده که نسبت به متوسط عملکرد سازمان در تمام سنوات گذشته 107 درصد رشد داشته است.

منصور با بیان اینکه قطع درختان و برداشت غیرمجاز هیزم جهت تأمین مواد اولیه سوخت، تولید فرآورده‌های لبنی، پخت‌وپز و.... توسط روستاییان، عشایر و جنگل نشینان از عوامل مهم و مؤثر در تخریب کمی و کیفی منابع طبیعی به شمار می‌رود، تصریح کرد: بر اساس مطالعات انجام‌شده حدود یک‌میلیون و ۵۵۳ هزار خانوار با جمعیت ۹ میلیون نفری برای تأمین سوخت مورد نیاز خود به جنگل‌ها و مراتع کشور متکی هستند.

وی خاطرنشان کرد: میزان مصرف سالانه چوب جهت مصارف سوختی و تولید انرژی این خانوارها حدود ۱۲ میلیون مترمکعب برآورد شده است.

به گفته رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور؛ تاکنون ۲۳ هزار و ۲۷۶ خانوار تحت پوشش پروژه‌هایی ازجمله توزیع آبگرمکن های خورشیدی، توزیع سوخت فسیلی، توزیع وسایل گرمایشی، توزیع سیلندرهای گاز مایع، اختصاص یارانه حمل فرآورده‌های نفتی به روستاهای دوردست قرار گرفتند که سبب شده تا مصرف آنان به 5.4 میلیون مترمکعب کاهش‌ یابد.

وی یادآور شد: در سال گذشته نیز جایگزینی سوخت مناسب برای 3 هزار و 519 خانوار انجام‌شده است که این رقم نسبت به تعهد سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزایش حدود ۵ برابری را نشان می‌دهد.

منصور درباره جذب نیروی انسانی در سال‌های اخیر، گفت: با تلاش‌های انجام‌شده مجوز جذب ۷۶۰ نفر از فرزندان شاهد و جانباز بالای 70 درصد اخذ شده است و به‌زودی آزمون استخدامی اختصاصی آن‌ها برگزار می‌شود؛ همچنین بر اساس مجوز دیگری نیز ۹۱۰ نفر جذب شوند که این افراد با گذراندن آزمون‌های ویژه استخدام می‌شوند که با این اقدامات انگیزه نیروهای طبیعی و حفاظتی افزایش پیدا می‌کند.

تجهیز 85 درصدی منابع طبیعی  کشور به پوشش رادیویی

وی با اشاره به ارسال 16 هزار قلم تجهیزات اطفای حریق جنگل‌ها به استان‌های در معرض خطر، تصریح کرد: بی‌سیم‌های دیجیتال از موارد کلیدی در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی به شمار می‌رود و با کمک  بی‌سیم دیجیتال علاوه بر موقعیت‌یابی می‌توان  از مرکز کنترل در تهران، نیروهایی که این بی‌سیم رادارند مورد ردیابی و رصد قرارداد. البته پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال بیش از ۸۵ درصد منابع طبیعی کشور به پوشش رادیویی مجهز شوند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تأکید بر اینکه بسیاری از حریق‌ها عمدی بوده که نیازمند حمایت قوه قضاییه و برخورد با خاطیان هستیم، افزود: سامانه‌هایی نیز برای کاهش تخلفات طراحی‌شده است.

وی ادامه داد: استعلامات منابع طبیعی به شکل ملی انجام‌شده و ۴۰۳ شهرستان در ۱۵ استان به این سامانه تجهیز شده‌اند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره تالاب ها گفت: سندی برای تالاب انزلی صادر شد که به باور ما اقدامی نادرست بود و سازمان اسناد در این زمینه وارد کار شد و بی‌شک این سند بازگردانده می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری کشور: داد: در این زمینه جلسات متعدد برگزار و سند تالاب‌ها به نام سازمان جنگل‌ها است. وزارت نیرو هم برای حمایت از رودخانه‌ها لایحه داده است؛ حریم رودخانه‌ها ملی ‌و به نام سازمان جنگل‌ها است البته مسیل‌ها و آبراه‌ها و عرصه‌ها را نمی‌توان جداسازی کرد. رودخانه‌های درجه ۱ تا ۵ به نام منابع طبیعی و رودخانه‌های درجه ۶ به بالا را به نام وزارت نیرو ثبت‌شده البته تمامی این اراضی ملی هستند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید