Iranian Agriculture News Agency

معاون ستاد اجرایی فرمان امام مطرح کرد:

صرفه جویی ۵ میلیارد دلاری با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور

معاون برنامه ریزی و اقتصادی ستاد اجرایی فرمان امام گفت: اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها با همکاری جهاد کشاورزی، طرح ۵ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی به همراه داشته است.

صرفه جویی ۵ میلیارد دلاری با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، سیدمصطفی سید هاشمی در بازدید از طرح جهش تولید در دیمزارهای استان آذربایجان شرقی درشهرستان های مراغه و هشترود در ارتباط با پشتیبانی، اعتبار، پیشرفت و موفقیت طرح به خبرنگاران گفت: حدود 6.5 میلیون هکتار از اراضی کشور به صورت دیم بوده و آبی نیستند بنابراین ستاد اجرایی فرمان امام توفیق یافت با ارائه یک طرح ۵ ساله برای کشت گندم، جو، غلات، کلزا، نخود و عدس به صورت تجمیعی این اراضی دیم را تحت پوشش قرار بدهد که خوشبختانه مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفته و پیش بینی می شود که اگر ظرف ۵ سال این مقدار اراضی تحت پوشش قرار بگیرد و از محصولات آن برداشت شود، بالغ بر ۵ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی به دست خواهد آمد.

وی افزود: اگر پیش بینی دقیق پیشرفت داشته باشد می تواند اقتصاد مقاومتی، اشتغال زایی، خوداتکایی و استقرار کشاورزان در روستاها و جلوگیری از مهاجرت روستاییان که از اهداف جهاد کشاورزی نیز می باشد، برآورده کند.

معاون برنامه ریزی واقتصادی ستاد اجرایی فرمان امام در ارتباط با توسعه طرح جهش تولید در دیمزارها گفت: برای سال اول ۶۷۰ هزار اراضی دیم برای کشت محصولات اشاره شده در نظر گرفته شده بود که خوشبختانه ۶۷۴ هزار هکتار تا به امروز تحت کشت رفته که این نشان دهنده قدمهای فراتر برای رسیدن به برنامه ریزیهای انجام شده و اهداف می باشد.

وی افزود: در این طرح ۷۸۹۸ روستا تحت پوشش قرار گرفته و حدود ۹۲ هزار کشاورز مشغول بکار شده اند.

سیدهاشمی با بیان اینکه کل اراضی دیم مشمول بیمه کشاورزی بوده، خاطرنشان کرد: کشاورزان اطمینان خاطر داشته باشند که محصولات در برابر بلایای طبیعی ، بیماری ها و آفات بیمه بوده و در صورت هرگونه خسارت احتمالی توسط بیمه کشاوری جبران خواهد شد.

وی در ارتباط با مبلغ بیمه افزود: کشاورزان با پرداخت ۹ هزار تومان برای هر هکتار می توانند یک میلیون تومان جبران خسارت وارده دریافت کنند.

وی به خدمات جهاد کشاورزی با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام اشاره کرد و گفت: آموزش های صحیح و فنی، ارائه ادوات و ماشین آلات در زمان مناسب و تامین کود و محلول پاشی مناسب موجب شد در اراضی که امسال برای اولین بار تحت کشت قرار گرفته اند را با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها به ۱۰۰۰ کیلو در هکتار برداشت محصول، برسانیم که این میزان حدود ۳۰ درصد پیشرفت در مزارع این طرح نسبت به مزارع شاهد می باشد.

معاون برنامه ریزی و اقتصادی ستاد اجرایی فرمان امام ابراز امیدواری کرد در صورت موفقیت در سالجاری با اذن و تایید مقام معظم رهبری 2.5 میلیون هکتار از اراضی را در ۱۲ استان تحت پوشش این طرح خواهیم برد که بالغ بر یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه طراح این پروژه جهاد کشاورزی بوده است گفت: ستاد اجرایی امام بعد از تایید مقام معظم رهبری اجرای پروژه را بر عهده گرفته و موجب توسعه این طرح شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید