Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

کردستان رتبه هشت خشکسالی

همدستی خشکی و سرما

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: کردستان رتبه هشتم کشور در زمینه شدت خشکسالی را دارد که یکی از خشسک‎ترین سال‌ها در پنج دهه اخیر به حساب می ‎آید.

کردستان رتبه هشت خشکسالی

به گزارش خبرنگار ایانا از کردستان، محمد فرید سپری با بیان اینکه دیمزار‌های شرق و جنوب استان به شدت از این پدیده متاثر شده اند افزود: در نوار غربی هم با خشکسالی متوسط مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: شاخص سلامت گیاه در نوار غربی بدون تنش، ولی در نوار شرقی خسارت بسیاری از خشکسالی دیده است و تنش خشکسالی در کردستان به دلیل سطح کشت آبی کم، بسیار شدیدتر از دیگر مناطق کشور برآورد می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان پیگیری توسعه زراعت آبی در استان را اقدامی ارزنده دانست و گفت: میزان کاهش عملکرد تولید در ۵۷۳ هزار هکتار از گندم‌زار‌های دیم استان ۲۸۰ هزار تن و در سطح مزارع آبی ۲۵ هزار تن است که از این همین میزان می‌توان تاثیر خشکسالی بر کشت‌های دیم را متوجه شد.

سپری خسارت خشکسالی در مزارع دیم استان را ۲۱ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال اعلام و اظهار داشت: بخش باغبانی هم با کاهش چهار هزارتنی عملکرد تولید، یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال خسارت دیده است.

وی افزایش درجه حرارت در کنار کاهش بارندگی را عامل زیان‌بخشی برای بخش کشاورزی استان برشمرد و افزود: نیاز آبی گیاه به ازای هر درجه افزایش دما، ۱۵ درصد بیشتر می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با تاکید بر اینکه خشکسالی تنها متوجه بخش زراعت، باغبانی و مراتع استان نیست، اضافه کرد: دامداران در سال‌های خشک با افزایش عرضه دام، در صدد حفظ فروش بر می‌آیند که این مساله در کوتاه مدت بر قیمت گوشت دام هم تاثیرگذار خواهد بود و در شرایط فعلی شاهد کاهش ۹هزار و ۳۰۰ تنی تولید گوشت قرمز در استان هستیم که خسارتی معادل هشت میلیارد و ۳۷۰ میلیون ریال را متوجه بخش دامپروری کرده است.

سپری به خسارت صنعت زنبورداری هم اشاره و تاکید کرد: خشکسالی موجب کاهش دوران گلدهی گیاه شده و در نتیجه عملکرد تولید عسل استان ۳۰ تا ۵۰ درصد کمتر می‌شود که در استان ۷۶۱ تن کاهش تولید با خسارتی معادل ۸۹۰ میلیارد ریال را شاهد هستیم.

وی مجموع کل خسارت وارد شده به بخش‌های مختلف کشاورزی استان را ۴۸ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال و کاهش یک میلیون و ۳۰۰ هزار تنی تولید استان اعلام کرد.

همدستی خشکی و سرما 

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان به سرمازدگی اوایل فروردین هم اشاره کرد و گفت: در فصل زمستان سرمایی را شاهد نبودیم، ولی از ۲ تا ۱۲ فروردین سرما خسارت قابل توجهی به محصولات زراعی و باغی به ویژه هسته دار‌ها وارد کرده است.

سپری افزود: سرمازدگی در بخش زراعت گندم، جو و کلزا ۷۶ هزار و ۹۰۰ تن کاهش تولید به ارزش سه هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال و گردو، آلو، زردآلو، بادام، توت فرنگی (هسته دارها) کاهش ۲۴ هزار تنی به ارزش ۲هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال را موجب شد.

وی اضافه کرد: در مجموع خسارت کل سرمازدگی در استان پنج هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال بود که کردستان از این نظر در ردیف استان‌های با بیشترین میزان خسارت قرار گرفته است.

به گفته سپری یک میلیون و ۴۰۷ هزار تن کاهش تولید ناشی از سرمازدگی و خشکسالی به کردستان وارد شده است که ۵۴ هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال خسارت را شامل می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید