Iranian Agriculture News Agency

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی استان کردستان اعلام کرد؛

تولید نشاء کشت بافتی در جهاددانشگاهی استان کردستان

در جریان بازدید مسئولان جهاد کشاورزی از آزمایشگاه و گلخانه کشت بافت جهاددانشگاهی اعلام شد که در صورت منفی بودن جواب تست‌های آلودگی نشاء‌ها از سوی دانشگاه کردستان، جهاد کشاورزی آماده همکاری با جهاددانشگاهی در خصوص کشت بافت توت فرنگی است.

تولید نشاء کشت بافتی در جهاددانشگاهی استان کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا از کردستان، جاهده تکیه‌خواه، معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی استان کردستان در جلسه بررسی چالش ها و فرصت های بوته های طلایی کردستان که با حضور مسئولین جهاد کشاورزی استان و اساتید دانشگاه کردستان برگزار شد، با اشاره به طرح جهاددانشگاهی در "تولید نشاء توت فرنگی عاری از ویروس" اظهار کرد که در این زمینه آزمایشگاهی برای کشت بافت توت فرنگی در جهاددانشگاهی استان کردستان فراهم شده و در ارقام پاروس، کویین الیزا، سلوا، کاماروسا و کردستانی تولید نشاء آغاز بکار کرده است.

وی افزود:  پس از کشت بافت، ارقام ذکر شده در گلخانه مقاوم سازی شده و اکنون کلکسیونی از بوته‌های آماده کشت در گلخانه جهاددانشگاهی استان کردستان  موجود است.

معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی استان کردستان تصریح کرد: توسعه استفاده از نشاء‌های کشت بافتی به دلیل عاری بودن از ویروس‌ها و آفات می‌توانند برای توسعه کشت توت فرنگی دراستان کردستان که بیشترین تولید را در کشور دارد حائز اهمیت باشد.

وی عنوان کرد که جهاددانشگاهی استان کردستان بر اساس رسالت علمی خود آماده برگزاری همایشی در خصوص فرصت‌ها و چالش‌های توت فرنگی در سطح ملی است.

تکیه‌خواه ادامه داد: همگرایی دستگاه‎های پژوهشی می‌تواند در توسعه کشاورزی و بخصوص توت فرنگی به عنوان برند استان نقش مهمی بیافریند.

وی در پایان با اشاره به اهمیت نیازسنجی بازار در خصوص استفاده از نشاء، یادآور شد: که فرمول کلی تولید موفق نشاء‌های کشت بافت توسط تیم تحقیقاتی جهاددانشگاهی استان کردستان به دست آمده است.

محمد صالح احمدی، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کردستان در ادامه این نشست، با ابراز تمایل عقد تفاهم نامه در زمینه کشت بافت توت فرنگی خاطرنشان کرد: که جهاد کشاورزی در صورت سلامت بودن بوته‌های توت فرنگی تولیدی جهاددانشگاهی حاضر به همکاری با این نهاد است.

وی اظهار کرد که آزمایش عدم وجود ویروس که توسط دانشگاه کردستان انجام می شود سلامت نشاء های تولیدی در جهاددانشگاهی استان کردستان را روشن می‌سازد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به آمادگی این سازمان برای تخصیص تسهیلات به مرکز تولید نشاء کشت بافت در پایان یادآور شد که تیم جهاددانشگاهی در خصوص قیمت نهایی نشاءها ارزیابی لازم را انجام دهند.

علی اکبر مظفری، استاد باغبانی دانشگاه کردستان نیز با اعلام اینکه مرکز بهنژادی و بهزراعی توت فرنگی دانشگاه کردستان با هدف خدمت، آماده همکاری با سایر محققین استان است افزود: دانشگاه کردستان با داشتن امکانات لازم آزمایشگاهی توانایی کارکردن در حوزه کشت بافت توت فرنگی را دارد و ارتباط نهادهایی که در پژوهش و کشت توت فرنگی دخالت دارند را موثر می‌داند.

لازم به ذکر است در پایان این جلسه از گلخانه و آزمایشگاه کشت بافت نشاء توت فرنگی جهاددانشگاهی استان کردستان بازدید به عمل آمد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید