Iranian Agriculture News Agency

کوچ بهاره عشایر خراسان شمالی از مناطق قشلاقی به ییلاقات در حال انجام است

کوچ بهاره عشایر خراسان شمالی از مناطق قشلاقی شهرستان مراوه‌تپه به ییلاقات و چراگاه‌های کوهستانی استان در حال انجام است.

کوچ بهاره عشایر خراسان شمالی از مناطق قشلاقی به ییلاقات در حال انجام است

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، مدیرکل امور عشایرخراسان شمالی گفت: حدود پنج هزار خانوار عشایری استان کوچ رو هستند وبه عشایر توصیه شده است که کوچ را به علت شیوع ویروس کرونا با خودرو انجام دهند.

محمدرضا قلی پور افزود: در قالب طرح شهید سلیمانی، سلامت عشایر رصد می‌شود و به این قشر توصیه شده اگر بیماری زمینه‌ای دارند یا مشکوک به کرونا هستند مراکز بهداشت و یا ادارات امور عشایری را در جریان وضعیت خود قرار دهند تا خدمات لازم داده شود.

مدیرکل امور عشایرخراسان شمالی گفت: برای تامین ایمنی کوچ عشایر، هماهنگی‌های لازم با نیروی انتظامی و پلیس راه انجام شده است و نیرو‌های این اداره کل نیز در مسیر کوچ مستقر هستند.

وی خاطرنشان کرد: در فصل بهار عشایر خراسان شمالی دام‌های خود را از مناطق قشلاقی استان گلستان به سمت مناطق ییلاقی دامنه کوه‌های شاه جهان، گلیل و سرانی شیروان، ارتفاعات فاروج، سالوک و آلاداغ اسفراین و بجنورد کوچ می‌دهند.

قلی پور ادامه داد: عشایر خراسان شمالی با در اختیار داشتن ۷۵۰ هزار واحد دامی، ۲۵ درصد گوشت استان را تأمین می‌کنند.

وی گفت: عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر، در قالب ۲ ایل زعفرانلو و شادلو با شیوه‌های سنتی و نیمه کوچرو کوچروی می‌کنند.زبان اصلی عشایر خراسان شمالی کردی کرمانجی است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید